مدیرکل یونسکو برای پیشگیری از ویرانی شهر “پالمیرا” خواستار دخالت شورای امنیت شد

0
170

پس از حدود یک هفته نبرد شدید و عقب‌نشینی ارتش سوریه و اشغال شهر باستانی “پالمیرا” در سوریه توسط شبه نظامیان تروریست های حکومت اسلامی (داعش)، یونسکو، نهاد علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد، بار دیگر نسبت به هجوم این نیروها به شهر پالمیرا ابراز نگرانی شدید نمود.

ایرینا بوکووآ، مدیر کل یونسکو، در بیانیه روز پنج شنبه ۳١ اردیبهشت/ ٢١ ماه مه، از شهر تاریخی “پالمیرا” با عنوان یکی از «با ارزش‌ترین میراث جهانی در بیابان» نام برد و تاکید کرد: ویران شدن شهر “پالمیرا” نه تنها جنایت علیه بشریت بلکه فقدان بزرگی برای بشریت است.

مدیرکل یونسکو، خطاب به شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد: در شرایط کنونی به واکنش شورای امنیت، رهبران سیاسی و تمامی رهبران مذهبی برای ممانعت از ویرانی شهر باستانی “پالمیرا” نیاز است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز که در لندن مستقر است، اعلام کرد با اشغال شهر “پالمیرا” از سوی نیروهای حکومت اسلامی، اکنون بیش از نیمی از خاک سوریه در اختیار این نیروها قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ به گفته این نهاد حقوق بشری، هنوز هیچ گزارشی مبنی بر تخریب آثار باستانی این شهر که در فهرست میراث فرهنگی جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده، اعلام نشده است.

در تازه ترین گزارش‌ها از سوریه آمده است که دست‌کم یکصد تن از نیروهای دولتی سوریه در درگیری‌های خشونت‌بار میان گروه حکومت اسلامی با نیروهای شبه نظامی داعش در “پالمیرا” و حومه این شهر کشته شده‌اند.