مدیرعامل اسبق بانک صادرات: تمام بانکها ورشکسته اند اما دولت جسارت اعلام آن را ندارد!

0
604

احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفتگو با اعتمادآنلاین بیان کرد: هیچ‌کدام از بانک‌های خصوصی و دولتی، یا بهتر بگویم بانک‌های خصولتی، کفایت سرمایه لازم را ندارند و بر اساس قانون تجارت، باید اعلام ورشکستگی کنند. مشکل از جایی شروع شد که اقتصاد ما به جای «رقابتی» به «رفاقتی» تبدیل شد.

طرح این پرسش در شرایط فعلی اقتصاد ایران بسیار حائز اهمیت است؛ درست در زمانی که ادامه‌دار شدن رکود تولید از یک‌ سو و ناتوانی بانک‌ها برای تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از سوی دیگر موجب شده اقتصاد از توسعه صنعتی جا بماند.

بسیاری از آگاهان اقتصادی بر این باورند که طی سال‌های گذشته تاکنون، زور بازارهای دلالی به بخش تولید چربیده است.

آمارها می‌گویند در سال 97 حاشیه سود تولید، 15 درصد زیر سود سپرده‌های بانکی بوده است. همچنین دیگر بر کسی پنهان نیست که در ایران همواره بازارهای طلا، ارز، سکه و مسکن بیشترین اقبال را از جانب سرمایه‌گذاران خرد و خانگی داشته‌اند. اگرچه سرمایه‌گذاران کلان هم بیشتر بازار مسکن و ارز را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

هرچه هست، در این میان سر تولید از هدایت نقدینگی بی‌کلاه مانده است. حالا کار به جایی رسیده که واحدهای کوچک صنعتی برای ادامه بقا، نه حتی رونق، به رقمی در حدود 150 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند. این در شرایطی است که بانک‌ها فعلاً توان تامین این حجم از نقدینگی را ندارند زیرا خود رقمی در حدود 250 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق از مردم و دولت دارند. به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان، ادامه گزارش به شرح زیر می باشد:

افزایش 64 درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی

بر اساس گزارش بانک مرکزی از آمار‌های پولی و بانکی کشور، در پایان سه‌ماهه نخست سال جاری بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته بیش از 64 درصد افزایش پیدا کرده که این روند بر فعالیت بانک‌های خصوصی و دولتی نیز تاثیر گذاشته است.

بر اساس گزارش این بانک، بخش دولتی در خردادماه سال گذشته بیش از 61 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی داشته که رقم این بدهی به بانک مرکزی طی خردادماه سال جاری به حدود 101 هزار میلیارد تومان رسیده است.

کلاف سردرگم تولید

به نظر می‌رسد کلاف سردرگم تولید و نظام بانکی در کشور حالا چند گره کور هم خورده است. فاجعه زمانی عمق پیدا می‌کند که احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات، در گفت‌و‌گو با با این رسانه می‌گوید: بانک‌های کشور مرز ورشکستگی را هم رد کرده‌اند، اما دولت جسارت اعلام این ورشکستگی را ندارد.

حاتمی‌یزد برای مصداقی شدن اظهارنظر خود توضیح داد: هیچ‌کدام از بانک‌های خصوصی و دولتی، یا بهتر بگویم بانک‌های خصولتی، کفایت سرمایه لازم را ندارند و بر اساس قانون تجارت، باید اعلام ورشکستگی کنند.

این دست‌اندرکار بانکی معتقد است: مشکل از جایی شروع شد که اقتصاد ما به جای «رقابتی» به «رفاقتی» تبدیل شد.

این تحلیلگر اقتصادی توضیح داد: در حال حاضر همه بانک‌های نظامی و خصوصی در کشور با بحران نقدینگی مواجه هستند؛ ادغام این بانک‌ها بحران تازه‌تری به راه خواهد انداخت و این مصداق اقتصاد رفاقتی است.

اقتصاد ایران بانک‌محور است

حاتمی‌یزد ادامه داد: خوب یا بد، اقتصاد ایران بانک‌محور است، چراکه طی سال‌های گذشته نه توانست تولید را رونق دهد و نه فکری به حال توسعه صادرات کند.

او در خلال صحبت‌های خود بارها تاکید کرد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در حال حاضر از هزار میلیارد تومان به بالاست و در این شرایط به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی جز سختگیری برای وصول مطالبات خود راه دیگری داشته باشد.

به گفته این آگاه اقتصادی، در همه جای دنیا اگر بدهکاری به مرحله‌ای برسد که بانک مجبور شود برای وصول طلب، سود و اصل پول را ببخشد، آن مشتری در لیست سیاه بانکی قرار خواهد گرفت و از آن به بعد امکان دریافت هیچ خدمتی (وام و تسهلات) از بانک ندارد، چرا که سوابق او به عنوان مشتری معتبر زیر سوال می‌رود؛ در ایران متاسفانه روند به این شکل نیست و در جریان اصلاح نظام بانکی در کشور باید به اصلاح این مورد توجه شود.

بی‌پولی، زخم کهنه نظام بانکی

بی‌پولی به زخم کهنه نظام بانکی در ایران تبدیل شده است. با هر بحران اقتصادی این زخم سر باز کرده و بیش از همه تولید را با خود درگیر کرده است. بحران نقدینگی بانک‌ها به اندازه‌ای پیش رفته که به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی، دست‌کم طی 10 سال گذشته تاکنون نظام بانکی هیچ خاصیتی برای بخش تولید نداشته است. این در حالی است که طی همین سال‌های اخیر به کرات شعار ایجاد رونق و حمایت از تولید داخل سر داده شده است. اما به نظر می‌رسد همچنان در روی پاشنه رکود می‌چرخد.

مقاله قبلی« آن را که حساب پاک است؛ از روز محاسبه چه باک است؟ » ! بقلم بانو محترم مومنی روحی
مقاله بعدیمقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در کشتن پیمانکار آمریکایی در حمله کرکوک نقش داشتند
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...