مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی: مردم توان خرید شیر ندارند

0
195

محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با فارس، گفت: صنعت تولید شیر و فرآورده‌های لبنی از ابتدا، یعنی تولید نهاده‌های دامی توسط کشاورزان تا انتها یعنی تبدیل شیرخام به فرآورده‌های لبنی باید مورد حمایت قرار گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه واکنش و بازتاب هر افزایش قیمتی متوجه صنایع لبنی می‌شود، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه هر گونه افزایش قیمتی در محصولات لبنی منجر به خشکاندن این صنعت از ریشه می‌شود.

وی تصریح کرد: دولت یک سری حمایت‌ها از دامداری‌ها و کشاورزان (هزینه‌های آب و برق) در تولید محصولات دارد اما هیچ‌گونه حمایتی از صنایع لبنی و مصرف‌کنندگان این محصولات ندارد.

اسماعیلی با بیان اینکه صنایع قادر به حمایت از تولید‌کننده شیرخام و مصرف‌کننده مواد لبنی نیست، اظهار داشت: دولت باید از راه‌های مختلف از جمله پرداخت یارانه از تولید‌کنند‌گان و مصرف‌کنندگان حمایت کند.

وی افزود: در گذشته که شیر یارانه‌ای توزیع می‌شد مردم در منازلشان شیر یارانه‌ای خریداری را به ماست پنیر تبدیل می‌کردند در حالی که هم‌اکنون امکان خرید یک یا دو لیتر شیر بصورت روزانه بر عده‌ای وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود سرانه مصرف شیر به حدود 160 لیتر افزایش یابد در حالی که این مهم اتفاق نیفتاد و این موضوع صدمات جبران ناپذیری به سلامت مردم وارد می‌کند.

وی افزود: صرفه‌جویی در مصرف هر نوع ماده غذایی تقریبا قابل قبول است اما صرفه‌جویی در شیر و محصولات لبنی که یک کالای استراتژیک است منجر به از بین رفتن سلامت مردم و افزایش پوکی استخوان می‌ شود.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور تصریح کرد: در آخرین جلسه‌ای که بین دامداران و صنایع لبنی برای حل مشکلات این صنعت برگزار شد هیچ فردی از اعضای اتحادیه فرآورده‌های لبنی حضور نداشت.

اسماعیلی با تأکید بر لزوم حمایت دولت، گفت: اگر جایگاه‌‌های مخصوص توزیع مواد لبنی در اختیار صنایع لبنی قرار گیرد با کوتاه شدن دست واسطه‌ها می‌توان محصولات لبنی را با 10 درصد زیر قیمت به مصرف‌کننده عرضه کرد.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: در حالی که هزینه‌های مختلف و لاینفک تولید روز به روز در حال افزایش است سود کارخانه‌های لبنی بسیار پایین و در بهترین شرایط 1 تا 1.5 درصد است.

وی افزود: برخی کارخانه‌های صنایع لبنی به علت سود بسیار پایین و زیان ده بودن در حال تعطیلی و برخی هم تعطیل شده‌اند.