مدت تعلیق تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران تا دو هفته دیگر تمدید شد

0
147

اتحادیه اروپا اعتبار تعلیق تحریم های اقتصادی علیه ایران را تا دو هفته دیگر تمدید کرد.

رویترز در گزارشی به نقل از مقامات اتحادیه می گوید هدف از این اقدام این است که وقت کافی برای اجرای توافق اتمی بین تهران و قدرت های جهانی، که فوری بنظر می رسد، فراهم آید.

اعتبار تعلیق برخی از تحریم ها علیه ایران که قرار بود شش ماه پس از توافق تاریخی ۱۶ ژوئیه پایان یابد، تا ۲۸ ژانویه تمدید شد، هرچند دیپلمات ها انتظار دارند تمام تحریم ها زودتر برداشته شود.

گزارش رویترز به نقل از بیانیه شورای اتحادیه اروپا، نماینده دولت های عضو اتحادیه اروپا، در بروکسل حاکی است تصمیم لغو کامل تمام تحریم های اقتصادی علیه ایران به محض آن که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند ایران گام های لازم را برداشته است،گرفته خواهد شد.

 برای “روز اجرای” توافق به اصطلاح برجام، تاریخ مشخصی وجود ندارد. “روز اجرا” روزی است که تحریم های عمده هسته ای علیه ایران متوقف خواهد شد.

اتحادیه اروپا قبلا رسما چارچوب قانونی برای برداشتن تمام تحریم مالی و اقتصادی مرتبط با برنامه اتمی ایران را به اجرا گذاشته است.

یک مقام اتحادیه اروپا، که در جریان کارهای مربوط به تحریم ها قرار دارد، به رویترز گفت: “همه چیز برای لغو تحریم ها زمانی که روشن شد ایران به تعهداتش عمل کرده است آماده است.”

به گزارش صدای آمریکا؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا هفته پیش گفت به اعتقاد او اجرای برجام به زودی صورت خواهد گرفت، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحاده اروپا نیز روز دوشنبه در پراگ گفت انتظار دارد “روز اجرا” بسیار نزدیک باشد و کارها به خوبی پیش می رود.

 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به معنای پایان ۱۲ سال تحقیق در باره فعالیت های اتمی گذشته ایران خواهد بود، در حالی که مسلم می سازد آژانس هنوز قادر است علائم هر رفتار مشکوک از سوی ایران را دنبال کند.