مخالفت وزارت امور خارجه ایران با تغییر نام خیابان محل سفارت عربستان به نمر

0
209

یک عضو شورای شهر تهران از درخواست مکتوب وزارت امور خارجه ایران از این شورا برای تغییر ندادن نام خیابان بوستان، محل سفارت عربستان در تهران، خبر داد.

مجتبی شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران روز یکشنبه ۲۰ دی با بیان اینکه دو فوریت تغییر نام خیابان بوستان به نمر در جلسه شورای شهر به تصویب رسیده بود، گفت: ” نامه‌ای از وزارت امور خارجه به شورای شهر واصل شده که بر اساس آن از مدیریت شهری درخواست شده که این خیابان به نام قبلی خود یعنی بوستان شناخته شود.”

این گفته‌های عضو شورای هر در حالی است که در پی اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه در عربستان، گروهی از معترضان همزمان با تجمع مقابل سفارت عربستان در تهران، تابلوی خیابان محل این سفارت را با تابلویی با نام شیخ نمر عوض کردند.

عضو شورای شهر تهران این اقدام را که روز یکشنبه ۱۳ دی صورت گرفت، اقدامی “خودجوش توسط مردم” عنوان کرد او اما توضیح داد که این کار نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد.

به گفته مجتبی شاکری بر اساس آئین نامه شورای شهر، نامگذاری یک خیابان به یک نام غیرایرانی نیاز به نظر خواهی از وزارت امور خارجه ندارد، اما به گفته او “روال بر این است که نظر وزارت امورخارجه نیز در این خصوص پرسیده می‌شود.”

پیشتر گفته شده بود که شورای شهر تهران نام خیابان بوستان را به شیخ نمر تغییر داده است اما رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر گفت که در آن جلسه دو فوریت تصمیم برای تغییر نام را تصویب کرده بود.

اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه ناراضی در عربستان سعودی اعتراضات شدیدی را در ایران در پی داشت، اما حمله به سفارت عربستان و آتش زدن این سفارت و حمله به کنسولگری این کشور در مشهد، موجب اوج گیری تنش میان دو کشور شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ عربستان اعتراضات شدید به اعدام شیخ نمر را دخالت در امور داخلی خود دانسته و در اعتراض به حمله به سفارت خود در تهران، روابط با ایران را قطع کرد. پیامدهای منفی این اتفاق، روابط ایران با برخی کشورهای عرب و اسلامی را تحت تاثیر قرار داده است.