مخالفت مقامات امنیتی-قضایی با اعزام بهفر لاله‌زاری به مرخصی درمانی و بیمارستان

0
146

یک منبع مطلع گفت مقامات قضایی-امنیتی علیرغم وضعیت جسمی نامناسب بهفر لاله زاری در زندان اوین و ابتلا به بیماری‌های گوارشی و پوستی و حملات تنفسی، با مرخصی درمانی این زندانی سیاسی مخالفت کرده‌اند.

بهفر لاله‌زاری مشاور حقوقی ۳۶ ساله به دلیل ابراز عقیده و نوشتن در اینترنت با اتهامات توهین به مقدسات و توهین به رهبر جمهوری اسلامی مواجه و به پنج سال زندان محکوم شده و از ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۹۶ در بازداشتگاه اوین زندانی است.

یک منبع مطلع روز پنجم فروردین گفت این زندانی سیاسی در زندان اوین با تشدید اگزمای پوستی و خونریزی معده و حملات آسم به درمان فوری و مناسب در بیمارستانی خارج از زندان نیاز دارد اما مسئولان امنیتی-قضایی تا کنون با مرخصی درمانی و یا اعزام او به بیمارستان موافقت نکرده‌اند.

این منبع درباره شرایط جسمی بهفر لاله‌زاری گفت: «آقای لاله‌زاری بیرون از زندان اگزمای پوستی و آسم و مشکلات گوارشی داشت اما از وقتی زندانی شده به دلیل ضعف امکانات درمانی و بهداشت بیماری‌‌اش تشدید شده، در این هفت ماه چند بار خونریزی معده و حملات آسمی داشته که به کمک همبندیانش نیازمند شده، با این حال رئیس و قاضی ناظر زندان نه به او مرخصی می‌دهند و نه اجازه می‌دهند تحت الحفظ به بیمارستان منتقل شود.»

به گفته منبع مطلع دادسرای اوین مبلغ وثیقه این زندانی را از صد میلیون تومان به چهارصد میلیون تومان افزایش داده و قاضی با درخواست تخفیف مجازاتش که به پیشنهاد قضات زندان نوشته شده نیز مخالفت کرده است.

نوشتن مطالب انتقادی در اینترنت درباره سیاست و حقوق از دلایل محکومیت این زندانی سیاسی عنوان شده است. در حکم دادگاه که به رویت گزارشگر کمپین رسیده، اتهام آقای لاله زاری «اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن به وسیله مطبوعات» و «اهانت به مقام معظم رهبری» ذکر شده است.

بهفر لاله‌زاری اواخر سال ۱۳۹۲ به دلیل گزارش پلیس فتا مبنی بر نوشتن مطالب توهین‌آموز به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار  بازداشت و به توهین به مقدسات و توهین به رهبر جمهوری اسلامی متهم شد. پرونده او پس از آزادی موقت از بازداشتگاه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد و قاضی محمد مقیسه در تابستان ۱۳۹۴ آقای لاله‌زاری را به اتهام توهین به مقدسات به پنج سال و به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی نیز به دو سال زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ منبع مطلع گفت بهفر لاله‌زاری فرصت معرفی وکیل را پیدا نکرده و به دلیل فاصله کم از زمان احضار تا جلسه رسیدگی یک وکیل تسخیری از او دفاع کرده است. به گفته این منبع برخورد قاضی مقیسه توهین‌آمیز بوده و به دفاعیات متهم و وکیل تسخیری‌اش توجهی نکرده است: «در دادگاه آقای لاله زاری اعتراض کرد که چرا به او وکیل اجازه دفاع نمی‌دهد ولی قاضی مقیسه با شنیدن این حرف عصبانی شد و شروع به توهین و فحاشی کرد و حتی قلم را به سمت او پرتاب کرد و آخر سر هم اشد مجازات را صادر کرد.»