مخالفت با مرخصی سعید شیرزاد برای جراحی چشم و حضور در مراسم خاکسپاری مادرش به دلایل نامشخص

0
283

یک منبع مطلع درباره سعید شیرزاد زندان سیاسی در زندان رجایی شهر کرج گفت نه تنها او را برای جراحی چشمش که از مدتی پیش وقت آن گرفته شده بود نفرستاده‌اند بلکه پس از فوت مادرش نیز به او اجازه حضور در مراسم خاکسپاری و حتی دیدن آخرین بار مادرش هم داده نشده است. این زندانی سیاسی از خرداد ۹۳ تاکنون حتی یک روز هم از حق مرخصی برخوردار نبوده است.

این منبع مطلع با اشاره به مشکلات بینایی سعید شیرزاد در طی سال‌های زندان و بارها شکسته شدن عینکش در زندان گفت: «سعید چشمان ضعیفی دارد، چندین بار هم در زندان شیشه عینکش شکست یا خش برداشت و مجبور بود عوض کند که ماهها طول کشید تا عینک جدیدی به او بدهند. در این اواخر مدت‌ها بود که باید عینکش به دلیل ضعیف شدن چشم‌هایش تغییر می‌کرد اما او را به دکتر نبردند. بالاخره سعید تصمیم گرفت تا برای حل این مشکلات چشمش را جراحی کند، خانواده‌اش برای او وقت دکتر گرفتند و تمام هزینه‌ها هم با خانواده بود اما روز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه یعنی یک روز قبل از فوت مادرش که قرار بود او را از زندان به کلینیک برای چشم منتقل کنند این اتفاق به دلایل نامعلومی رخ نداد.»

این منبع با اشاره به مشکلات جسمی دیگر سعید شیرزاد که بیش از پنج سال است در زندان به سر می‌برد گفت: «او دارای درد شدید کمر است. حدود یک سال و نیم پیش پزشک متخصص برای او ۲۰ جلسه فیزیوتراپی نوشت اما از آن زمان تاکنون فقط هشت جلسه سعید را برای فیزیوتراپی برده‌اند و هر بار هم با فاصله‌های طولانی اتفاق افتاده که عملا تاثیری ندارد. او همچنان درد شدید کمر دارد و علیرغم پیگیری‌های مرتب خانواده‌اش هنوز پس از یک سال و نیم امکانات معالجه او فراهم نشده است.»

مادر سعید شیرزاد دوشنبه ۲۵ شهریور ماه فوت کرد اما سه روز طول کشید تا این خبر به آقای شیرزاد به داخل زندان برسد: «متاسفانه به دلیل عدم ارتباط و عدم همکاری مسوولان زندان این خبر روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ماه در ملاقاتی به سعید داده شد. خانواده مراسم خاکسپاری مادرش را به عقب انداختند تا مراحل ادارای مرخصی سعید شیرزاد برای حضور در خاکسپاری مادرش انجام شود اما متاسفانه مسوولان دادستانی با مرخصی او حتی برای چند ساعت هم موافقت نکردند.»

سعید شیرزاد برای اولین بار در شهریور ۱۳۹۱ و زمانی که برای کمک به زلزله‌زدگان به شهر اهر در استان آذربایجان شرقی ایران رفته بود، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد و پس از آن دو بار دیگر نیز بازداشت شد. بازداشت سوم او در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ صورت گرفت. او پیش از زندانی شدن، در زمینه حقوق کودکان و به ویژه کودکان کار فعالیت می‌کرد، این زندانی سیاسی برای سومین بار ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شد و دو ماه بدون ارتباط با خانواده یا وکیل در بند ۲۰۹ اوین زندانی بود. بازداشت موقت او ۱۵ ماه طول کشید، پس از دو ماه بازجویی بدون وکیل در بند ۲۰۹ ویژه اطلاعات، به بند عمومی در اوین منتقل شد،

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ او در نهایت به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به پنج سال حبس محکوم شد. با صدور این حکم، یک سال حبس تعلیقی او به حبس تعزیری تبدیل شد. حبس تعلیقی سعید شیرزاد به بازداشت او در سال ۱۳۹۱ و حضورش در مناطق زلزله مرتبط بود، او زمانی که با تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی برای کمک به زلزله زدگان، به شهر اهر در آذربایجان شرقی رفته بود، بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی با اتهام «سفر گروهی و هماهنگ نشده به منطقه» به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.