محکومیت کمال جعفری‌یزدی به ۱۳ سال زندان

0
219

کمال جعفری‌یزدی، فعال سیاسی و مدنی ۵۳ ساله که از سوی دادگاه انقلاب مشهد به ۱۳ سال حبس محکوم شده گفت به دلیل تشکیل و عضویت در یک گروه عمومی تلگرامی به «تشکیل گروه و دستجات غیرقانونی علیه امنیت ملی» متهم و به ده سال زندان محکوم شده است. دادگاه انقلاب مشهد این شهروند بازنشسته را به اتهام توهین به رهبری به دو سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام نیز به یک سال حبس محکوم کرده است.

حکم ۱۳ سال حبس تعزیری کمال جعفری یزدی که هنوز در مرحله بدوی است، روز ۲۷ فروردین به وکیل او ابلاغ شده است. کمال جعفری‌یزدی روز سی فروردین گفت مصداق اتهامات او نوشته‌های انتقادی‌اش در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه تلگرام است: «یک گروه تلگرامی درست کرده بودم که درباره مسائل مختلف از جمله شعر و موضوعات فرهنگی و اجتماعی در آنجا می‌نوشتم، گاهی هم انتقادات سیاسی را مطرح می‌کردم یا اخبار زندانیان سیاسی را پست می‌کردم، متاسفانه همین گروه تلگرامی که عمومی بود و من اکثر آنها را نمی‌شناختم به عنوان یک گروه و دسته غیرقانونی شناخته شده و برای آن به من ده سال زندان داده‌اند.»

براساس ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی و تعزیرات هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا اداره نماید که هدف آن برهم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‌شود.

کمال جعفری یزدی به دلیل انتقادهایش به رهبر جمهوری اسلامی و با اتهام توهین به رهبری به دو سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام نیز به یک سال زندان محکوم شده است. جمع مجازات صادر شده برای این فعال سیاسی ۱۳ سال است اما بنا به قانون تعدد جرائم و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، بیشترین مجازات بزرگ‌ترین اتهام اجرا خواهد شد که ده سال است.

 بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی درباره تعدد جرائم، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه مورد نباشد، دادگاه برای هر یک از جرائم بیشترین مجازات را اعمال می‌کند اما فقط مجازات اشد بزرگ‌ترین جرم اجرا خواهد شد.

به خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ دادگاه این فعال سیاسی روز بیستم فروردین در شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.

او گفت تصور می‌کند حکم از سوی ماموران وزارت اطلاعات به قاضی دیکته شده چرا که روند دادگاه به خوبی پیش رفته و قاضی استدلال‌های او و وکیلش را پذیرفته اما در حکم نهایی بدون استدلال خاصی اشد مجازات صادر شده است: «بیست فروردین ۹۷ محاکمه شدم، جلسه دادگاه در شعبه دوم دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد، محاکمه خوب پیش رفت و قاضی تقریبا دفاعیات را پذیرفت و تصور نمی‌کردم چنین حکم سنگینی صادر کند، حتی در دادنامه صادر شده هم قاضی اعتراف کرده که انتقادات ایشان از روی دلسوزی است، ولی در شش سطر پایانی بدون هیچ استدلالی به سیزده سال محکوم کردند، از روند دادگاه و حکم صادر شده کاملا مشخص شد که حکم را وزارت اطلاعات به قاضی دیکته کرده است و قاضی هم به نوعی اشاره کرد.»