محکومیت کشتار ارامنه توسط ترامپ و اعتراض رژیم ترکیه

0
333

ترکیه متحد آمریکاست. اتحادی که صرفا به همکاری دو کشور در سوریه محدود نمی‌شود. حال، سخنان ترامپ درباره کشتار ارامنه توسط حکومت عثمانی موضوعی نیست که خوشایند دولت ترکیه باشد.

ترامپ کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی را خشن‌ترین جنایت قرن بیستم نامید. اردوغان هنوز نسبت به سخنان ترامپ رسما واکنشی نشان نداده است. اما تجربه نشان می‌دهد که رهبران ترکیه معمولا در برابر موضوع کشتار ارامنه سکوت نمی‌کنند.

سخنان ترامپ درباره کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول توسط دولت عثمانی به مناسبت سالروز بزرگداشت قربانیان جنایات تاریخی عنوان شد. ترامپ در سخنان خود کشتار ارامنه را خشن‌ترین و بدترین نمونه این جنایات در قرن بیستم دانست.

ترامپ در سخنان خود گفت که نمی‌بایست این جنایات هولناک را فراموش کرد، چون تنها یادآوری این جنایات است که می‌تواند راه را بر تکرار آن‌ها ببندد.

ترامپ در سخنان خود کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی را “فاجعه‌ای بزرگ” دانست و از به کار بردن واژه “نسل‌کشی” پرهیز کرد. باید یادآور شد که ترکیه به شدت با استفاده از واژه “نسل‌کشی” در ارتباط با کشتار ارامنه مخالفت می‌کند.

اعتراض ترکیه

مولود چاووش‌اوغلو، وزیرامور خارجه ترکیه، سخنان ترامپ را برخاسته از “اطلاعات خطا” و “تعریف ناصحیح” دانست و گفت که ترکیه از دولت آمریکا می‌خواهد از داوری یک‌جانبه نسبت به رویدادهای تاریخی اجتناب ورزد.

وزیرامورخارجه ترکیه در عین حال از آمریکا خواست که به رنج و دردهای همه نیروهای دخیل در ماجرا توجه کند. در همین رابطه تظاهراتی از سوی طرفداران و مخالفان دولت ترکیه در برابر سفارتخانه این کشور در واشنگتن برگزار شد که با دخالت پلیس خاتمه یافت.

به گزارش دویچه وله؛ شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در دفاع از سخنان ترامپ درباره کشتار ارامنه گفت که سخنان ترامپ تفاوتی با مواضع دولت‌های پیشین آمریکا ندارد و رئیس جمهوری آمریکا از واژه “نسل‌کشی” استفاده نکرده است.