محکومیت سه درویش گنابادی به نفی بلد مادام العمر

0
325

سه تن از دراویش گنابادی ساکن کوار توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز با اتهام محاربه به نفی بلد مادام العمر محکوم شدند

 آقایان کاظم دهقان، حمیدرضا آرایش، محمدعلی شمشیرزن از دراویش ساکن کوار طی رای صادره از شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز به نفی بلد مادام العمر محکوم شدند. اتهامات این سه درویش محاربه، فساد فی العرض و عضویت در گروه‌های غیرقانونی (درویشی!) و اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت کشور عنوان شده بود.

بر طبق رای صادره از شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز، قاضی پرونده آقای یزدانیان، با محرز دانستن اتهامات یاد شده با استناد به ماده ۲۸۹ و بند ت ماده ۲۷۹، آقایان کاظم دهقان، حمیدرضا آرایش و محمد علی شمشیرزن را به صورت مادام العمر به ترتیب به نفی بلد در استان‌های سیستان بلوچستان، خوزستان و بندرعباس محکوم کرد.

بر طبق ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن‌ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد و همچنین در نفی بلد، محارب باید تحت مراقبت قرارگیرد و با دیگران معاشرت، مراوده و رفت و آمد نداشته باشد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از مجذوبان نور؛ در شهریور ماه سال ۹۰، در شهر کوار دو آخوند جوان به نام‌های شهبازی و قائمی با تشویش اذهان و با پخش سی دی و اعلامیه و تحریک گروه‌های بسیجی برای تظاهرات علیه دراویش در این شهر پرداختند، تظاهراتی که با سردادن شعارهای توهین آمیز علیه دراویش به درگیری کشیده شد و در ‌‌نهایت به کشته شدن یک درویش جوان به نام وحید بنانی با گلوله جنگی و زخمی شدن شماری از دراویش انجامید و پس از آن نیز فشار بر دراویش منطقه با بازداشت و محکوم شدن ده‌ها تن از دراویش به اتهامات محاربه و فساد فی العرض و تشکیل گروه ضد امنیتی ادامه یافت.

همچنان نیز حقوق شهروندی و امنیت دراویش از آن زمان رعایت نشده و اذیت و ازار دراویش در این شهر ادامه داشته به طوری که چندی پیش نیز نیروهای خودسر به شعارنویسی‌های توهین آمیز بر در و دیوار خانه و مغازه‌های دراویش پرداخته که با وجود شکایت دراویش، از طرف مقامات انتظامی همچنان اقدام جدی صورت نگرفته است.