محکومیت جهانی حملات تهران

0
205

حملات روز چهارشنبه به ساختمان مجلس شورای اسلامی و آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی که دست‌کم ۱۲ کشته و ۴۲ زخمی برجای گذاشت، از سوی رهبران بسیاری از کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی محکوم شد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا با مردم ایران همدردی کرد و گفت: « دولت‌هایی که از تروریسم حمایت می کنند در معرض خطر قربانی شدن از سوی اهریمنی هستند که خود پروراندند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در یک تماس تلفنی با غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن محکوم کردن حملات تهران با ملت ایران همدردی کرد.

همزمان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک گفتگوی تلفنی با آقای روحانی به ملت و بازماندگان قربانیان حملات تهران تسلیت گفت. در این گفتگو دو طرف بر همکاری‌های دوجابنه برای مهار تروریسم تاکید کردند. آقای روحانی در این مکالمه با بیان اینکه «بی تردید ملت ایران در کنار ملل آزاد جهان به مبارزه خود در برابر پدیده شوم تروریسم ادامه می دهد و تهران در این عرصه آماده تقویت و تعمیق همکاری های خود با پاریس است» گفت: تقویت و تعمیق همکاری های دو کشور در راستای منافع مشترک دو ملت بزرگ ایران و فرانسه است.»

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا با مردم ایران ابراز همدردی کرد و گفت که اکنون زمان آن است که جهان علیه تروریسم متحد شود.

رهبران اروپایی در زمره اولین مقاماتی بودند که نسبت به حملات تهران واکنش نشان دادند. حملاتی که گروه داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت. فدریکا موگرینی نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونیو تایانی رییس پارلمان به این حملات واکنش نشان دادند.

آنتونیو تایانی، رییس پارلمان اروپا با انتشار یک توییت با نمایندگان مجلس ایرانی اظهار همدردی و همبستگی کرد. فدریکا موگرینی،‌ نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی،‌ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که شاهد روز غمگینی در تهران است و بزودی با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ارتباط با حملات تهران تماس خواهد گرفت.

یکی از اعضای هیئت رئیسه پارلمان عراق نیز حملات تهران را محکوم کرد. همام حمودی، عضو هیئت رئیسه پارلمان عراق، اعلام کرد که برخی ها خواستار ایجاد ناامنی در منطقه هستند.

نبیه بری،‌ رئیس پارلمان لبنان نیز حمله به مجلس را محکوم کرد. نبیه بری گفت:‌‌ « این جنایت‌ها عزم ایران برای نابودی تروریست‌ها را بیش‌تر می‌کند.»

دولت روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که حوادث تهران نشان دهنده لزوم اتحاد در برابر تروریسم است. کاخ کرملین می گوید برای مقابله با تروریسم باید همکاری نزدیکی با ملتهای مسلمان داشت.

دولت امارات عربی متحده نیز با انتشار بیانیه ای حملات تهران را محکوم کرد.

وزارت خارجه سوریه بیانیه ای درباره حملات تهران صادر کرد. در این بیانیه آمده است که این قبیل حملات تروریستی که کشورها معروف در ورای آن قرار دارند از عزم سوریه و ایران در ادامه مبارزه با تروریسمی که کشورهای و طرفهای معروف در منطقه و خارج آن حامی آن هستند، نمی کاهد.

سفارت پاکستان نیز با انتشار بیانیه ای حوادث تهران را محکوم کرد و به دولت ایران تسلیت گفت. دولت عراق نیز حملات تهران را محکوم کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن همدردی با قربانیان حملات تهران را محکوم کرد.

به گزارش یورونیوز؛ وزارت خارجه فرانسه نیز در واکنش به حوادث تروریستی در تهران با انتشار بیانیه ای این رویداد را محکوم کرد.