محکومیت جمهوری اسلامی به دلیل عدم پایبندی به برجام توسط شورای حکام

0
226

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی را به‌دلیل عدم پایبندی آن به توافق هسته‌ای برجام محکوم کرد.

روز چهارشنبه 18 خرداد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان نشست سه روزه خود با تصویب قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی را به‌دلیل فعالیت‌های هسته‌ای نگران‌کننده و عدم پایبندی آن به توافق هسته‌ای محکوم کرد.

شورای حکام آژانس ضمن انتقاد از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و عدم‌ پاسخگویی این کشور درباره آثار اورانیوم کشف در سایت‌های اعلام نشده آن، این قطعنامه را در محکومیت جمهوری اسلامی با آرای موافق 30 کشور به تصویب رساند.

بنا به این گزارش کشورهای روسیه و چین به این قطعنامه که پیش‌نویس آن از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه به این شورا ارائه شده بود، رای منفی دادند.

در همین راستا ایالات متحده آمریکا تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید بی‌درنگ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

العربیه نقل از رویترز نوشت؛ آمریکا همچنین در پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای که برای محکوم کردن جمهوری اسلامی به شورای حکام آژانس ارائه کرده بود خواستار پایبندی فوری جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی آن شد.

واشینگتن در ادامه افزود که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی این کشور را به‌همراه تروئیکای اروپایی بر آن داشته تا اقداماتی را برای دریافت پاسخ‌های قابل‌اطمینان انجام دهند.

ایالات متحده پیش از تصویب این قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس، اعلام کرد که هدف از ارائه پیش‌نویس این قطعنامه تنش‌زایی نیست.