محکومیت بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری به پنج سال زندان و رونویسی از سه کتاب

0
154

بهنام ابراهیم‌زاده گفت ایمان افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، طی حکمی، این فعال کارگری را به دلیل فعالیت‌ سیاسی به شش سال حبس تعزیری و  مطالعه و رونویسی سه کتاب درباره جنگ و رهبری جمهوری اسلامی و ارزش‌های نظام محکوم کرده است.

جلسه محاکمه بهنام ابراهیم‌زاده اوایل اسفند ۹۶ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این فعال کارگری ۴۱ ساله روز ۲۵ اسفند گفت ایمان افشاری رییس شعبه ۲۶ او را به شش سال زندان تعزیری و مطالعه و رونویسی سه کتاب مرتبط با «ارزش‌های انقلاب» محکوم کرده است: «حکم یک هفته بعد از دادگاه به من ابلاغ شد، انتظار حکم زندان را داشتم اما مطالعه سه کتاب و رونویسی از آن هم اضافه شده، یکی از این کتاب‌ها را به نام «دا» نگاه کردم هزار صفحه است، البته من گفتم حاضر هستم یک سال حبس بکشم اما این کتاب‌ها را مطالعه نخواهم کرد.»

حکایت زمستان، دا و دشمن‌شناسی سه کتاب درباره رهبر جمهوری اسلامی، دوره جنگ ایران و عراق و همچنین دیدگاه‌های رهبر جمهوری اسلامی در خصوص «دشمن»‌ هستند که مطالعه و رونویسی آن برای بهنام ابراهیم زاده به عنوان مجازات در نظر گرفته شده است. این حکم روز ۱۲ اسفند به او ابلاغ شده است. کتاب حکایت زمستان به نویسندگی سعید عاکف و دا به نویسندگی زهرا حسینی درباره جنگ ایران و عراق است که به شرح دلاوری سربازان ایرانی و نقش ایمان در پیروزی‌ آن‌ها می پردازد. دشمن‌شناسی نیز کتابی از انتشارات انقلاب اسلامی است که دیدگا‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره دشمنان و چگونگی شناخت و مقاومت و پیروزی بر دشمن را شرح داده است.

قاضی ایمان افشاری در همان اوایل اسفند در پرونده ابوالفضل قدیانی، فعال اصلاح‌طلب نیز مطالعه و رونویسی سه کتاب مرتبط با رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان مجازات تکمیلی به حکم حبس سه ساله اضافه کرد اما این حکم با مخالفت دفتر رهبر و نویسنده یکی از کتاب‌ها روبرو شد.

در پرونده بهنام ابراهیم زاده، دادگاه یک سال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام و پنج سال به اتهام عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی، صادر کرده که طبق مقررات تعدد جرایم در ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، فقط مجازات ۵ سال برای سنگین‌ترین اتهام، یعنی حضور در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی اجرا خواهد شد. بهنام ابراهیم‌زاده به کمپین گفت این پرونده به مطالبش در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت گروهی در جریان زلزله سرپل ذهاب و حضور در تجمعات کارگری شرکت هفت‌تپه مرتبط است. این فعال کارگری اوایل آذر امسال ضمن حضور گروهی در منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب و کمک به زلزله زدگان، مطالبی در انتقاد از ضعف کمک‌رسانی نهادهای حکومتی در فیسبوک و تلگرام منتشر کرده بود.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ در ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی آمده است : «در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.»