محکومیت ایران به پرداخت جریمه ۴٥۴ میلیون دلار برای انفجار بیروت

0
164

یک دادگاه فدرال آمریکا در ایالت واشنگتن دی سی، جمهوری اسلامی را به دلیل دست داشتن در انفجار مقر تفنگداران دریائی در بیروت در سال ١٩٨۳ به پرداخت جریمه نقدی معادل ۴٥۴ میلیون دلار محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از نیوزویک، قاضی دادگاه فدرال آمریکا، رویس لامبرت*، ضمن «ظالمانه» توصیف نمودن این انفجار که به «مرگ، نابودی وسیع و مشکلات روانی نیروهای آمریکائی» منجر شد، جمهوری اسلامی را به پرداخت این جریمه سنگین به ٦٢ نفر از بازماندگان ٨ قربانی این انفجار محکوم نمود.

تاکنون، بارها و به ویژه از سال ٢٠٠١، علیه پرونده مربوط به انفجار مقر تفنگداران دریائی در دادگاههای آمریکا اقامه دعوی شده است.

از سال ٢٠٠٧ تاکنون، دادگاههای آمریکا، در دعاوی مختلف، ایران را به پرداخت ١٠ میلیارد دلار خسارت به قربانیان و بازماندگان انفجار مقر تفنگداران آمریکائی در بیروت محکوم کردند.

در جریان انفجار مقر تفنگداران دریائی آمریکا در بیروت ٢۴١ نظامی آمریکائی کشته و تعدادی مجروح شدند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در ۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۳ در بیروت اتفاق افتاد که در جریان آن ۲۴۱ نظامی آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی جان باختند. در این بمبگذاری حدود هزار کیلوگرم مواد منفجره با کامیون به داخل مقر تفنگداران نیروی دریایی منتقل و منفجر شد. سربازان آمریکایی کشته و زخمی شده در آن حمله بخشی از یک نیروی حافظ صلح بین المللی در لبنان بودند.

قاضی لامبرت، ضمن قدردانی از تلاشهای خانواده های قربانیان در وادار ساختن جمهوری اسلامی به قبول مسئولیت در حمایت از تروریسم، طی حکمی اعلام کرد: ایران باید در کاملترین شکل ممکن حقوقی، برای اقدام به بمب گذاری در ٢۳ اکتبر ١٩٨۳ تنبیه شود.

این قاضی دادگاه فدرال آمریکا ابراز امیدواری کرد تا احکام صادره علیه جمهوری اسلامی موجبات آرامش خاطر بازماندگان قربانیان این انفجار را فراهم نماید.