محمود رضا بانکی در انتظار بخشش باراک اوباما

0
247

محمود رضا بانکی ۴۰ سال دارد و تحصیلکرده آمریکاست. او دارای دو مدرک از دانشگاه برکلی کالیفرنیاست و در سال ۲۰۰۶ نیز موفق به گرفتن مدرک دکترای خود در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پرینستون آمریکا شد. مشکلات او با دادگاه های آمریکا از سال ۲۰۱۰ آغاز شد.

آقای بانکی در سال ۲۰۱۰، مبلغ ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از ایران از طریق بانک دریافت کرد. به دنبال این انتقال پول، دادستان های دادگاه فدرال نیویورک او را به اتهام استفاده از یک سیستم انتقال پول که در آمریکا به رسمیت شناخته نشده مجرم شناختند و او را به خاطر نقض تحریم های اقتصادی علیه ایران به دو سال و نیم حبس محکوم کردند.

به گفته کتلین سالیوان، یکی از وکلای مدافع آقای بانکی، او اولین شخصی است که بدون دست داشتن در هیچگونه تجارت، به تخطی از تحریم های اقتصادی علیه ایران محکوم شده است.

اما به گفته آقای بانکی، این پول سهم مادر او از دارایی های خانواده بعد از جدایی پدر و مادرش بوده است. مادر محمود رضا در دادگاه شهادت داده است که خانواده آنها صاحب چند کارخانه برق و یک کارخانه داروسازی در ایران است.

وزارت خزانه داری آمریکا می گوید نامه آقای بانکی مبنی بر این که یکی از عموزاده هایش در انتقال پول به آمریکا به وی کمک کرده حاوی اطلاعات نادرست بوده است، و این بخشی از دلیل محکومیت وی به دو سال و نیم حبس بوده است.

آقای بانکی ۶۶۵ روز را در زندان گذراند، اما در سال ۲۰۱۱ و به دنبال حکم تبرئه از سوی یک دادگاه تجدید نظر از زندان آزاد شد. دادگاه تجدید نظر با استدلال به اینکه تحریم ها علیه ایران در مورد انتقال سرمایه های خانوادگی استثنا قائل می شود، حکم دادگاه پیشین را نقض کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ با این حال، پرونده کیفری علیه آقای بانکی همچنان در سیستم های قضایی آمریکا ثبت شده و مانع اشتغال دائم آقای بانکی، بویژه در شرکت های معتبر، شده است. این رکورد تنها در صورتی پاک می شود که آقای اوباما نام او را در فهرست بخشش خود پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش قرار دهد.