محمد مرسی ضرب‌الاجل ارتش مصر را رد کرد

0
185

محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر که مخالفانش طی روزهای گذشته دست به راهپیمایی های گسترده‌ای علیه او زده‌اند، سه شنبه دوم ژوئیه ، ضرب‌الاجلی که ارتش آن کشور برای رسیدن به تفاهم گروه‌ها تعیین کرده بود، رد کرد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از العربیه، مرسی گفت در این مورد با او مشورتی نشده است و او برنامه‌های خود را برای رسیدن به “آشتی ملی” دنبال می‌کند.

تازه‌ترین واکنش دفتر ریاست‌جمهوری مصر در صفحه فیس‌بوک سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری این کشور نیز منتشر شده است.

ارتش مصر نیز در بیانیه دومی گفته است که ضرب‌الاجل 48 ساعته تعیین شده “به معنی کودتا نیست”.

به گزارش العربیه، این واکنش‌ها پس از آن بیان می‌شوند که روز گذشته، ارتش مصر با صدور بیانیه‌ای ضرب‌الاجلی 48 ساعته برای جریان‌های سیاسی تعیین کرد تا برای برون‌ رفت از بحران کنونی به توافق برسند و به خواست‌های مردم پاسخ دهند.

ارتش مصر در بیانیه دیروز خود اعلام کرده بود که اگر طرفین بحران مصر ظرف 48 ساعت به توافقی نرسند، خود وارد عمل شده و نقشه راهی برای حل بحران ارائه خواهد کرد. ارتش مصر با تاکید بر اینکه قصد حکمرانی یا دخالت در امور سیاسی کشور را ندارد، اعلام کرد که شدیدا نگران امنیت ملی کشور است.

این بیانیه هشدار داده است ” در صورت محقق نشدن خواست‌های مردم در پایان مدت ضرب‌الاجل، نیروهای مسلح نقشه جدیدی برای آینده مصر وضع خواهند کرد”.

برخی از نزدیکان مرسی رئیس جمهور که وابسته به سازمان اخوان المسلمین هستند پس از التیماتوم ارتش این کشوربه دولت مر سی و مخالفان مبنی بر توافق برای حل بحران، واژه کودتا را بکار بردند.

اما در بیانیه دفتر ریاست جمهوری صحبتی از کودتا نشده است.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری آمده که ضرب الاجل ارتش بیشتر به سردرگمی می انجامد تا حل بحران.

خبرگزاری رویترز می‌گوید روز دوشنبه دیداری بین محمد مرسی، رئیس جمهور عبدالفتاح سیسی، فرمانده نیروهای مسلح، و هشام قندیل ، نخست وزیر مصرصورت گرفت.

مخالفان محمد مرسی از اعلامیه ارتش مصراستقبال گرده و آنرا نوعی “حمایت” از خود دانسته اند.

روزهای گذشته مصر صحنه درگیری‌ها و راهپیمایی‌های گسترده‌ای علیه دولت و محمد مرسی ، رئیس جمهوربود. مخالفان مرسی خواسته‌اند تا انتخابات پیش از موعد برگزار شود. آنها دولت و قانون اساسی‌ای که تدوین کرده است را مخالف دمکراسی می‌دانند. از سوی دیگر هوادارن دولت نیز دست به راهپیمایی‌ها زده‌اند.

بر اساس گزارش ها تاکنون 17 نفر طی درگیری‌ها و اعتراضات روزهای گذشته کشته و بیش از 780 نفر زخمی شدند.

گفتنی است مصر یک سال پس از روی کار آمدن محمد مرسی به پست ریاست جمهوری این کشور، روزهای سختی را می گذراند.

کارشناسان می گویند، مشکلاتی که دولت مرسی با آنها روبروست، از دولت و رژیم پیشین به ارث برده و نیاز به زمان دارد تا بتواند بر آنها فایق آید.