محمد جواد لاریجانی؛ توافق هسته‌ای وین”تحقیر ملت ایران” است

0
171

محمد جواد لاریجانی، معاون امور بین‌الملل قوۀ قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در گفتگوئی با خبرگزاری “تسنیم”، توافق اتمی ایران با قدرت‌های بزرگ را بشدت مورد انتقاد قرار داد و برخی از مواد آنرا «نهایت تحقیر یک ملت» دانست.

محمد جواد لاریجانی، با اشاره به ماده ای از این توافق که به ایران اجازه می‌دهد شماری از سانتریفیوژهای خود را بصورت خالی در حال چرخش نگه دارد، می گوید: «اینکه فکر کنیم چون سانتریفیوژها می‌چرخد پس توانمندی هسته ای داریم خَبط بزرگ است».

وی می افزاید: «مطابق توافقنامۀ وین، ما به دست خودمان تمام منابع اورانیوم طبیعی را از بین برده و تبدیل به زباله می‌کنیم».

یادآوری کنیم که بر اساس توافق وین، ایران اجازه دارد تنها ٣٠٠ کیلوگرم از ١٠٠٠٠ کیلوگرم اورانیوم غنی شدۀ خود را حفظ کند و باقی آنرا باید یا به خارج منتقل کند و یا از بین ببرد.

لاریجانی خواستار دخالت نمایندگان است و می گوید: «مجلس می تواند این را تصویب کند که یک گرم از اورانیوم‌های غنی شده نباید به اکسید تبدیل شود».

معاون امور بین‌الملل قوۀ قضائیه ایران همچنین می گوید که «آب سنگین اراک که با پلوتونیوم کار می کند، باید به همین شکل باشد. وی با اشاره به توافق وین که بر اساس آن قلب رآکتوراراک که فولاد هسته ایست باید برداشته شده و دهلیزهای آن با بتن پر شود را «نهایت تحقیر یک ملت» می‌خواند و می پرسد: «چرا ما چنین کاری کنیم؟»

محمد جواد لاریجانی با اشاره به توافق صورت گرفته در بارۀ “فردو” می گوید: «مگر دیوانه‌ایم، مرکزی را که ٨٠ متر زیر زمین است، تبدیل به آزمایشگاه کنیم؟»

قرار است کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلی شورای اسلامی، در جلسات هفتۀ آینده خود به بررسی توافق وین بپردازد.

عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، ٢ روز پیش در گفتگو با “شبکۀ ٢” تلویزیون این کشور، مجلس را از خواست تصویب این توافق بر حذر داشت و گفت: «هیچ کدام از کشورهای طرف مذاکره با ایران، توافق هسته‌ای را به تصویب پارلمان‌ها نمی‌رسانند و تصویب آن در مجلس به صلاح منافع ملی ایران نیست».