محمد ثلاث: تا حد مرگ شکنجه و ضرب و شتم شدم

0
280

زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث  گفت موکلش در ملاقات با او گفت که در زمان بازداشت شکنجه و تا سرحد مرگ ضرب و شتم شده و در شرایطی ناچار به اعتراف اجباری شده که هفده نقطه جمجمه‌اش دچار شکستگی بوده و در اثر ضربات بینایی‌اش را از دست داده و جایی را نمی‌دیده است.

سه ماه پس از بازداشت محمد ثلاث، زینب طاهری وکیل او روز ۲۴ اردیبهشت موفق شد با موکلش در زندان رجایی‌شهر کرج ملاقات کند. زینب طاهری روز ۲۵ اردیبهشت گفت آقای ثلاث گفته در زمان بازداشت در اثر گیجی ناشی از ضربات چیزی نمی‌فهمیده و چنین اعترافاتی وجاهت قانونی ندارد.

وکیل محمد ثلاث از این که موکلش با گذشت بیش از سه ماه، بدون دسترسی به درمان مناسب برای ترمیم آسیب‌دیدگی‌های زمان بازداشت، در سلول انفرادی است، ابراز نگرانی کرد و گفت با یقین و اعتقاد قلبی به بی‌گناهی موکلش و با توجه به قابل استناد نبودن اعتراف در چنین شرایطی، با نوشتن لایحه‌ای درخواست اعاده دادرسی کرده و امیدوار است پرونده مجددا مورد رسیدگی قرار گیرد.

محمدرضا ثلاث، درویش گنابادی و راننده ۵۱ ساله ساکن بروجرد که در جریان حمله پلیس‌ و لباس شخصی‌ها به دراویش گنابادی در سی‌ام بهمن ماه و به اتهام حمله با اتوبوس به سه مامور پلیس و قتل آنان بازداشت شد، در فرایندی شتابزده ، طی یک ماه و نیم حکم اعدامش (قصاص) صادر و در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. سعید اشرف‌نژاد، یکی دیگر از وکلای مدافع این درویش گنابادی روز نوزدهم اردیبهشت اعلام کرد پرونده در مرحله استیذان و اجازه نهایی رئیس قوه قضائیه است و احتمال دارد او به زودی اعدام شود.

زینب طاهری روز ۲۵ اردیبهشت و پس از ملاقات با محمد ثلاث، نوشت در پی ضرب و شتم، علاوه بر شکستن جمجمه، بینایی و شنوایی موکلش نیز به طور جدی آسیب دیده است: «محمد ثلاث امروز پرده از شکنجه و ضرب و شتم خودش توسط ماموران تا سر حد مرگ برداشت، به گونه ای که براثر این ضربات ۱۷نقطه جمجمه وی دچارشکستگی شده، بینایی وی تقریبا از دست رفته است، شنوایی او آسیب جدی دیده و زیر فشار چنین شرایطی مجبور به اعتراف اجباری شده.»

این وکیل دادگستری، روند محاکمه محمد ثلاث را «یک نمایش غیرقانونی توام با بی اعتنایی کامل نسبت به حق دفاع» توصیف کرد و در حساب توییتر خود نوشت: «محمد ثلاث در جریان یک نمایش غیر قانونی توام با بی اعتنایی کامل نسبت به حق دفاع و آیین دادرسی کیفری، به اتهام واهی جرم اثبات نشده سه بار قتل عمد در دادگاه بدوی محکوم شده، و این حکم بدون رسیدگی شکلی و ماهوی در یکی از شعب دیوان عالی کشور نیز به تصویب رسیده است، درحالی که ما حتی فرصت ملاقات ،جمع آوری مستندات و نگارش لایحه دفاع در دیوانعالی کشور نداشتیم و متهم در بدترین شرایط و سلول انفرادی نگهداری می‌شد.»

محمد ثلاث در اولین اعترافات پس از بازداشت و در حالی که به شدت مجروح بود و در جریان دادگاه نیز بارها تاکید کرد به دلیل ضرب و شتم شدن از سوی پلیس و پس از یک محاصره طولانی، عصبی شده، به درستی امکان تصمیم‌گیری و فکر کردن نداشته و ناخودآگاه و غیرعمدی با اتوبوس به خیابان رفته، اما دفاعیات او در دادگاه سریع، مورد پذیرش قضات قرار نگرفت و او به اتهام سه فقره قتل عمد به سه بار قصاص محکوم شد و اینک با رد فرجام‌خواهی و ارسال پرونده به اجرای احکام، او پس از اذن رئیس قوه قضائیه در آستانه اعدام قرار دارد.  حکم قصاص محمد ثلاث، کمتر از یک ماه پس از بازداشتش در  ۲۸ اسفند ۹۶ صادر شد و ۱۶ روز بعد در تعطیلات فروردین ۹۷ از سوی دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛  رسانه‌های داخلی و تلویزیون جمهوری اسلامی، تنها بخش‌های کوتاه و گزینش شده‌ ای از دفاعیات آقای ثلاث را منتشر کرده‌اند. اجرای احکام اعدام در جمهوری اسلامی پس از قطعی شدن و برای اجرا، به اجازه رئیس قوه قضائیه نیاز دارد که به این مرحله از روند دادرسی اصطلاحا استیذان می‌گویند.