محمد بن سلمان: انقلاب در ایران رژیمی ایجاد کرد که براساس شرارت خالص پا گرفته‌ است

0
262

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در گفتگوئی طولانی با ماهنامۀ فرهنگی “آتلانتیک” که در اوایل هفتۀ گذشته انجام گرفته و روز ٢ آوریل به چاپ رسیده است، یکبار دیگر رهبر جمهوری اسلامی را با هیتلر مقایسه می‌کند و انقلاب در ایران را آغازگر همۀ گرایش‌های افراطی حتی در کشورهای سنی مذهب می‌داند و می‌گوید «ما مشکلی با شیعیان نداریم، مشکل ما با ایدئولوژی رژیم جمهوری اسلامی است».

محمد بن سلمان در گفتگو با نشریۀ “اتلانتیک”، سال ١٣٧٩ و انقلاب اسلامی در ایران را زمان آغاز تحولاتی می‌داند که به از هم پاشی، بگفتۀ او، «همه چیز» منجر شد. می‌گوید «انقلاب در ایران رژیمی بر پایۀ یک ایدئولوژی شرارت کامل ایجاد کرد. این رژیم در خدمت مردم خود نیست، بلکه در خدمت یک ایدئولوژی است و در کشورهای سنّی مذهب نیز افراط گرایان کوشش می‌کنند همان رفتار را داشته باشند. هنگامی که ایران در موقعیت انقلابی قرار داشت، عده‌ای با حمله به مسجد اعظم مکه تلاش کردند همان گرایش‌ها را اینجا نیز به نمایش بگذارند، اما کوشش ما بر اینست که از فروپاشی آنچه هست جلوگیری کنیم».

هنگامی که “جِفری گُلدبِرگ” به او می‌گوید شما رهبر جمهوری اسلامی را به هیتلر تشبیه کردید، هیتلر بدترین چیزی است که می‌توان گفت… محمد بن سلمان می‌گوید «من گمان می‌کنم که او واقعاً هیتلر را به یاد می‌آورد».
ـ واقعاً ؟

ـ ولیعهد عربستان: «هیتلر کاری را که رهبر جمهوری اسلامی در پی آنست، نکرد. هیتلر قصد تسلط بر اروپا را داشت، البته کار زشتی بود […]، اما رهبر جمهوری اسلامی می‌خواهد بر جهان مسلط شود؛ او گمان می‌کند جهان از آن اوست. در دهه‌های ١٣٢٠ و ١٣٣٠ هیچکس در هیتلر خطری نمی‌دید. تا هنگامیکه آن رویدادها به وقوع پیوست. ما نمی‌خواهیم آنچه آنجا رخ داد، در خاورمیانه تکرار شود. ما می‌خواهیم از جنگ پیشگیری کنیم».

در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف میان شما مذهبی است؟ محمد بن سلمان می‌گوید: «شیعیان در عربستان همانند دیگر شهروندان زندگی می‌کنند. ما هیچ مشکلی با شیعیان نداریم، مشکل ما با ایدئولوژی رژیم جمهوری اسلامی است. ما می‌گوئیم آنان حق دخالت در امور ما را ندارند».

ولیعهد عربستان، جمهوری اسلامی ایران را در کنار اخوان‌المسلمین و گروه‌های تروریستی اسلامی نظیر القاعده و داعش در «مثلث شرارت» قرار می‌دهد و می‌گوید: «در این چهارچوب، تلاش آنان بر اینست که خلافت یا روحیۀ خلافت را برقرار نمایند». بگفتۀ او «جمهوری اسلامی با تکیه بر ایدئولوژی افراطی شیعی خود می‌خواهد با بازگشت امام بر سراسر جهان مسلط شود. آنان از زمان انقلاب این را همه جا گفته و می‌گویند و با اعمال خود نیز همین خواست را نشان می‌دهند. اخوان‌المسلمین نیز که یک سازمان افراطی است، قصد دارد با بهره بردن از نظام دموکراتیک به قدرت دست یابد و خلافت را زنده کند و گروه‌های افراطی نظیر القاعده و داعش نیز می‌خواهند همه چیز را بزور بر همگان تحمیل نمایند».

محمد بن سلمان می‌گوید: «امروز هر انسانی حق دارد باور و آئین خود را انتخاب کند. ما وظیفۀ نبرد کردن برای اشاعه اسلام را نداریم. در حالیکه کارگزاران “مثلث شرارت” می‌خواهند با فریب دادنِ مسلمانان، آنان را به برقراری یک “امپراطوری اسلامی” فراخوانند».

 ولیعهد عربستان اذعان می‌کند که کشور او، خود با کمک‌های مالی فراوان از اخوان‌المسلمین حمایت کرده است. می‌گوید «آری، این امر به سال‌های پیش از ١٩٧٩ و دوران جنگ سرد بر می‌گردد که کمونیسم همه جا گسترده شده بود و ما با تهدید خطرناک‌تری روبرو بودیم. بنابراین ما با هر کسی که می‌شد از او برای نابود کردن کمونیسم استفاده کرد، کار کردیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ محمد بن سلمان در بارۀ تفاوت سیاست‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ در برابر جمهوری اسلامی و درک هر یک از آنها از رفتار جمهوری اسلامی می‌گوید: «هر دو، این رفتار را درک می‌کردند، اما راهکارهای متفاوت داشتند. باراک اوباما می پنداشت که اگر به جمهوری اسلامی فرصت ورود و گشایش به جهان داده شود، این کشور متحول می‌شود، اما این کشور به این زودی‌ها درهای خود را به جهان نخواهد گشود. می‌دانیم ٦٠ درصد اقتصاد جمهوری اسلامی در کنترل سپاه پاسداران قرار دارد. این کشور پس از توافق اتمی ١۵٠ میلیارد دلار پول دریافت داشت، این پول چه شد؟ آیا می‌توانید یک پارک، یک شهرک صنعتی، یک بزرگراه را نام ببرید که با این پول ساخته شده است؟ از نظر عربستان سعودی این بخت این سیاست برای گشایش جمهوری اسلامی یک دهم در صد است. باراک اوباما بخت موفقیت این سیاست را ۵٠ درصد ارزیابی می‌کرد و ۵٠ درصد دیگر تن دادن به جنگ بود. اما باید از جنگ بپرهیزیم. ما در برابر تلاش‌های جمهوری اسلامی در خارج از این کشور ایستادگی می‌کنیم. گمان اینست که در چنین صورتی مشکلات آنها به داخل منتقل شود و شاید رژیم از درون فرو ریزد، اما این دیگر مسئلۀ ما نیست».