محمدرضا فقیهی، وکیل: به افشا و انتشار اسناد محرمانه متهم شده‌ام؛ اتهامات را قبول ندارم

0
185

محمدرضا فقیهی، وکیل دادگستری که روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در اردبیل بازداشت شده بود گفت که اتهام «فراهم ساختن موجبات افشا و انتشار اسناد محرمانه طبقه بندی شده دولتی» به او تفهیم شده و بعد از ۴ روز بازداشت تا زمان برگزاری دادگاه با قرار وثیقه آزاد شده است.

آقای فقیهی گفت که این اتهام در ارتباط با پرونده موکلش، عباس لسانی به او تفهیم شده و او چنین اتهامی را قبول ندارد.

محمدرضا فقیهی، وکیل تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی است که برای پیگیری پرونده موکل اش، عباس لسانی، به شهر اردبیل رفت و آمد داشت. او گفت: «من به عنوان وکیل آقای لسانی، پرونده او را مطالعه کرده و یادداشت‌هایی از پرونده برداشته بودم. حدود ۳۸ تا ۴۰ صفحه قبل که از دادگاه بدوی این یادداشت‌ها را در اختیار خانواده محترم لسانی گذاشتم و از آنها خواستم  یادداشت‌ها را با همین کیفیت در یک پاکت دربسته ببرند زندان مرکزی اردبیل و با هماهنگی مسولین زندان، به به آقای لسانی بدهند چون ایشان متهم پرونده است و حق دارد جزئیات پرونده‌اش را مطالعه کند و در جریان باشد. یادداشت‌های من جزئیات اتهامات و دلایل اتهامات ایشان بود. اما وقتی همسر آقای لسانی به زندان مراجعه می‌کند یادداشت ها را از او می‌گیرند و در اختیار آقای لسانی هم قرار نمی‌دهند.»

آقای فقیهی گفت: «این یادداشت‌ها هیچ کجا منتشر نشده و متهم حق دارد از محتویات پرونده خودش مطلع باشد. اما رئیس حفاظت زندان اردبیل به گمان اینکه از ما آتویی به دست آورده می‌گوید این یادداشت‌ها یعنی افشای اسناد محرمانه و اطلاعات اردبیل از من شکایت می‌کند که اسناد محرمانه را افشا کرده. در همین راستا از شعبه ده دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل برای من ابلاغیه آمد و مراجعه کردم که بازداشت شدم.»

محمدرضا فقیهی متهم به «فراهم ساختن موجبات افشا و انتشار اسناد محرمانه طبقه‌بندی شده دولتی» شده و به کمپین گفت: «روز یکشنبه، ۲۸ مهر رفتم و این اتهام به من تفهیم شد. مبسوط، پاسخ این اتهام را دادم آقای بازپرس گویا عجله داشت که آخرین دفاع را هم همان زمان از من گرفت و قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی برای من صادر کرد و البته شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده بود که در حالی که دوستان ما جواز کسب و سند مالکیت ملک آورده بودند را از ساختمان بیرون کردند. مرا به زندان مرکزی اردبیل فرستادند که ۲۴ ساعت در بند سلامت زندان اردبیل بودم که بسیار برای من الهام‌بخش بود چون چیزهایی که می‌خواستم در تمام این سالها ببینم به عنوان فعال حقوق زندانیان و نتوانسته بودم ببینم خواست خدا این بود که ببینم. بعد مرا به بازداشتگاه مرکزی اردبیل فرستادند که مخصوص نگهداری زندانیان تحت قرار است. ۴۸ ساعت هم آنجا بودم که آنجا هم برای من آموزنده بود تا اینکه با همان وثیقه‌ای که ۴ روز قبل دوستان آماده کرده بودند دیروز(چهارشنبه)  از بازداشتگاه مرکزی اردبیل آزاد شدم و آمدم بیرون.»

عباس لسانی، از فعالان مدنی اردبیل است که در سال ۱۳۸۵ در جریان ناآرامی‌های مربوط به انتشار یک کاریکاتور در ایران جمعه، تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده بود. او ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ بازداشت و از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی خدادادی به ۸ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شد. حکمی که در دادگاه تجدیدنظر افزایش یافت.

محمدرضا فقیهی، وکیل عباس لسانی گفت: «سه اتهام بود که با دفاعیاتی که کردیم از دواتهام “اقدام علیه امنیت ملی و تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام” تبرئه شد منتهی بابت اتهامی که اتفاقا که ما بسیار حرف داشتیم و داریم یعنی “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” دادگاه بدوی ۸ سال حبس و دو سال تبعید داد. تناقضات متعددی که وجود داشت را تشریح کردیم منتهی در گوش دادگاه نرفت و بابت تشکیل گروهی حکم صادر کرد که فی الواقع چنین گروهی وجود ندارد و تشکیل نشده و به خاطر همین، محکومیت را ما غیرموجه می‌دانیم.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ آقای فقیهی افزود: «در دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل و با وصف اینکه سه ساعت در دادگاه به اتفاق آقای لسانی حضور داشتیم و دفاع کردیم اما با اعتراضی که دادستان اردبیل به حکم برائت آقای لسانی بابت یکی از اتهامات کرده بود ۵ سال از بابت اتهامی که تبرئه شده بود به حکم ایشان اضافه کردند و شد ۱۳ سال. با لحاظ اینکه مجازات اشد اتهام تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور ده سال بود بنا بر قاعده تعدد جرم ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی گفتند ده سال اجرا خواهد شد و به تبعید دو سال هم دست نزدند یعنی تایید شد.»