محمدجواد لاریجانی: هاشمی هم مثل منتظری ریل عوض کرد

0
186

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با کنایه به اکبر هاشمی رفسنجانی گفته «امروزه بعضا اظهاراتی به زبان جاری می‌کنند که خود غربی‌ها هم از گفتن آنها اکراه دارند.»

لاریجانی پيرامون دگرديسي برخي چهره‌هاي انقلابي گفت: نمونه بارز اينگونه افراد آيت‌الله منتظري بود. وي مبارزات وسيعي داشت، از ياران امام بود و به انقلاب اعتقاد عميق داشت. او بهترين مجموعه كتاب‌ها را راجع به ولايت فقيه كه برگرفته از فقه بود نوشت كه من غالباً به آنها مراجعه مي‌كنم و همواره براي ايشان طلب غفران و آمرزش دارم. اما وي به جايي رسيد كه در مقابل فقيه، رهبر و انقلابي مسلم ايستاد و مواضعي گرفت كه مواضع غربي‌ها بود.

وی با تأكيد بر اينكه «انقلابي بودن «ژنتيكي» نيست بلكه يك وضعيت «اكتسابي» است، افزود: اتفاقاً نكته‌اي كه مقام معظم رهبري روي آن تأكيد دارند اين است كه يكي از جهات نفوذ «تغيير جهت در انقلابي بودن» است كه دلايل مختلفي دارد. عده‌اي مسيرشان را عوض مي‌كنند، منتها نسل جوان نبايد يك مفهوم تاريخي از انقلابي بودن بگيرد و بعد ببيند كه آيا افرادي كه به تعبير تاريخي آن، ‌انقلابي بودند امروز هم انقلابي هستند يا خير؟ و اين را معيار زنده يا غيرزنده بودن انقلاب عنوان كند. اين يك اشتباه در فهم است. نفوذ روي اين موضوعات كار مي‌كند.
وي سپس در موضوع برجام نيز گفت: برجام سندي است كه دولت فعلي براساس آن تعهدي را پذيرفته و بايد اين سند از سوي دو طرف به نحو دقيقي انجام شود. تعهدات ما تا حد بسيار زيادي انجام شده و بيشتر تعهداتي كه باقي مانده، مربوط به طرف مقابل است. البته من معتقدم سند برجام سند «بسيار نامتوازن»ي است. ما كارهاي عظيم را يك‌دفعه انجام داديم، به طور مثال يك رآكتور بسيار عظيم (اراك) و تأسيسات فردو را از كار انداختيم، نطنز را محدود و ساخت سانتريفيوژهاي جديد را متوقف كرديم و اورانيوم غني شده را نيز به خارج كشور انتقال داديم و ديگر چيزي نداريم. حالا نشسته‌ايم تا ببينيم دولت‌هاي غربي چه كار مي‌كنند.