محمدجواد ظریف: عربستان سعودی برای حذف ایران از منطقه تلاش می کند

0
138

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه ٢۵ مهر، در کنفرانس مشترک خبری با همتای آلمانی خود، فرانک والتر اشتنمایر در تهران، ضمن اشاره به اوضاع بحرانی خاورمیانه و سوریه، عربستان سعودی را به تلاش برای حذف ایران از منطقه متهم کرد.
محمدجواد ظریف تاکید کرد: «تلاش عربستان سعودی برای حذف ایران از منطقه باعث خونریزی و دامن زدن به درگیری شده و این تلاش باید متوقف شود».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: ایران بدنبال حذف عربستان از منطقه نیست اما در مقابل هم اجازه نخواهد داد که دولت عربستان سعودی برای حذف جمهوری اسلامی از این منطقه تلاش نماید.

در سفر وزیر امور خارجه آلمان به تهران، علاوه بر موضوعات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران و توافق وین، موضوع بحران در خاورمیانه، سوریه، یمن و عراق، نیز از جمله محورهای گفت‌وگوهای میان طرفین بود.

فرانک والتر اشتنمایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز در تهران، با بیان اینکه توافق اتمی ایران با کشورهای قدرتمند جهان، “راهگشای تلاش‌های دیپلماتیک” به منظور حل بحران در خاورمیانه است، گفت: حل بحران در سوریه، یمن و عراق، نیازمند تلاش‌های بیشتر دیپلماتیک است.

فرانک والتر اشتنمایر در اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران با حضور مقامات و وزرای امور خارجه اروپایی و منطقه، نسبت به لزوم و آمادگی همکاری و گفتگو بر سر مسائل منطقه با ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ رئیس سیاست خارجی آلمان متذکر شد: ایران باید «نقشی سازنده در برابر جامعه جهانی نسبت به همسایگان خود در منطقه ایفا نماید».

فرانک والتر اشتنمایر قرار است پس از دیدار از تهران، راهی عربستان سعودی شود تا با رهبران عمده‌ترین رقیب منطقه ای جمهوری اسلامی بر سر بحران‌های خاورمیانه دیدار و گفتگو نماید.