محرومیت رضا شاهینی شهروند ایرانی-آمریکایی از حقوق قانونی در زندان و نگهداری در بند متهمان به قتل

0
197

یک منبع آگاه به پرونده رضا (رابین) شاهینی، با با اظهار نگرانی درباره وضعیت این شهروند ایرانی– آمریکایی که با حکم ۱۸ سال حبس در زندان گرگان زندانی است، گفت: «رضا در زندان گرگان با تبعیض‎های مضاعف و آزار و اذیت مواجه است و مسئولان زندان به راحتی دلیل این رفتار را وجود اتهامات امنیتی در پرونده او عنوان کرده‎اند. او با زندانیان متهم به قتل و قاچاق هم‎بند است و هم‎بندی‎های رضا را ترسانده‎اند تا با او صحبت نکنند، آنها او را اجنبی و جاسوس صدا می‎کنند. در واقع رضا در زندان کاملا ایزوله است و به دلیل این رفتارها به شدت از نظر روحی ضعیف شده است. حتی از حقوقی مانند حق استفاده از کتابخانه نیز محروم است.»

رضا (رابین) شاهینی، متولد سال ۱۳۴۸ ساکن شهر سن دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. او اواخر ماه می (اوائل خرداد ۹۵) برای دیدار با خانواده‌اش به ایران رفت و در حالیکه قرار بود ۲۰ جولای به آمریکا برگردد، در تاریخ ۱۱ جولای (۲۱ تیرماه ۱۳۹۵) بازداشت و با حکم دادگاه انقلاب گرگان به ۱۸ سال زندان محکوم شد. هنوز دادگاه تجدید نظر او برگزار نشده است.

این منبع آگاه به پرونده آقای شاهینی گفت: «رضا برخلاف زندانیان دیگر حق ورود به کتابخانه و گرفتن کتاب را ندارد. همین‎طور رضا از بیماری آسم حاد در رنج است اما وقتی به بهداری برای گرفتن دارو می رود با او رفتار مناسبی نمی‌شود.»

در ماده یک «آیین نامه نحوه تفکیک و طبقه بندی زندانیان» بر «جداسازی زندانیان از یکدیگر در زندان، بازداشتگاه و یا مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی کشور از حیث جنس، سن، نوع جرم، وضعیت قضائی (متهم و محکوم) و وضعیت سلامتی»به منظور «حفظ حقوق و کرامت زندانیان و افزایش درجه امنیت زندان‌ها» تاکید شده است. همچنین ماده ۶۸ و ۶۹  آیین نامه اجرایی سازمان زندان‎‎ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب ۲۰ آذر ۱۳۸۴۴ باید در هر زندان «شورای طبقه بندی زندانیان» تشکیل شود و «محکومان حسب پیشینه، سن، جنسیت، تابعیت، نوع جرم، مدت مجازات ، وضع جسمانی و روانی، چگونگی شخصیت و استعداد و میزان تحصیلات و تخصص به یکی از قسمت‌های مراکز حرفه‌آموزی و اشتغال، زندان یا مؤسسه‌های تأمینی و تربیتی» معرفی و نگهداری شوند.

منبع آگاه به پرونده رضا (رابین) شاهینی با تاکید بر وضعیت نامناسب او در زندان گرگان، گفت: «اوایل بارها رضا درخواست انتقال به زندان اوین را داد چون در زندان گرگان یک زندانی سیاسی هم وجود ندارد اما با این درخواست او متاسفانه مخالفت شد.» به گفته این منبع «هنوز درخواست تجدید نظر برای حکم ۱۸ سال حبس رضا شاهینی به دادگاه ارائه نشده و وکیل جدید او در روزهای آینده درخواست تجدید نظر را ارائه خواهد کرد.»

رضا (رابین) شاهینی شهروند ایرانی- آمریکایی تبار ۱۶ سال پیش از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و در طی هفت سال گذشته به ایران سفری نداشته اما سال‎های پیش تر مکررا به ایران سفر کرده است و تا پیش از سفرش به ایران در تیر ماه سالجاری، آخرین بار در سال ۱۳۸۸ برای چند ماه در ایران بود.

آقای شاهینی سه ماه پس از بازداشت در تاریخ ۱۱ جولای (۲۱ تیرماه ۱۳۹۵) طی یک جلسه در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۵ در دادگاه کیفری و انقلاب مرکزی استان گلستان محاکمه شد. اتهامات او «همکاری با دول متخاصم از طریق همکاری با صدای آمریکا به عنوان بخشی از بدنه دولت متخاصم بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‎ها و سازمان‎های مخالف نظام بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، عضویت در جمعیت یا شبه جمعیت‎های مخالف نظام از جمله سلطنت طلب‎ها و غیره، اغوا و تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به موجب ماده ۵۱۲، توهین به خمینی به عنوان بنیان گذار جمهوری اسلامی و مقام رهبری بر اساس ماده ۵۱۴ قانون تعزیرات» عنوان شد.

اوایل آبان ماه سالجاری حکم ۱۸ سال حبس برای این زندانی از سوی دادگاه انقلاب صادر و به او و وکیلش ابلاغ شد. بیشترین مجازات تعیین شده در این حکم برای رضا شاهینی ۹ سال زندان به اتهام «همکاری با دول متخاصم» است. این اتهام در حالی به این شهروند ایرانی – آمریکایی وارد شده که طبق  سند رسمی وزارت امور خارجه  که در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد ایران هیچ کشوری جز اسرائیل، را مصداق «کشور متخاصم» نمی داند.

یک منبع آگاه به پرونده رضا (رابین) شاهینی چهارم آبان ماه سالجاری(۹۵)  درباره مستندات اتهامات او در دادگاه که منتهی به صدور این حکم سنگین شده است گفت: «تمام این اتهامات از نوشته‎ها و عکس‎های فیسبوک رضا، مصاحبه‎های سال‎ها پیش او با صدای آمریکا و چند مطلب منتشر شده او در دو سایت ایران‎گلوبال و خودنویس ساخته شده است. مثلا در فیسبوکش تصاویری از شادی‎های مردم در روزهای قبل انتخابات ۸۸ و روزهای شروع اعتراضات منتشر کرد یا عکسی با رضا پهلوی، بنی صدر و اکبر گنجی در فیسبوکش منتشر شد، مثلا آقای گنجی یکبار به سن دیگو شهر محل زندگی او برای سخنرانی سفر کرده بود که رضا با او عکس یادگاری گرفت. اما او از سال ۲۰۱۱ دیگر هیچ فعالیتی نداشت و بعد از حرف‎های حسن روحانی فکر می‎کرد مشکلی دیگر نیست و می تواند برای ملاقات با خانواده اش برگردد.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ همین منبع آگاه به پرونده رضا (رابین) شاهینی صدور حکم ۱۸ سال زندان برای آقای شاهینی را «ناعادلانه و عجیب» توصیف کرده و با ابراز امیدواری به شکسته شدن این حکم در دادگاه تجدید نظر، به کمپین اطلاع داده که «رضا گفته است اگر حکم شکسته نشود تا مرگ دست به اعتصاب غذا خواهد زد چون نمی تواند این حکم سنگین را تاب بیاورد.»