مجوز 250 صرافی تمدید نشد

0
142

آذرگون – مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی – در حاشیه بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به ایسنا اظهار کرد: صرافی‌ها مدت یکساله‌ای از سوی شورای پول و اعتبار به صرافی‌ها داده شده بود که طبق مقررات خود را با شرایط موجود تطبیق دهند. شورای پول و اعتبار مدت یکساله‌ای را به صرافی‌ها داده بود تا خود را با دستورالعمل جدید تطبیق دهد.

وی تصریح کرد: بحث پلمب شدن صرافی‌ها یک بحث انتظامی و انضباط قضایی است. براساس آنچه که در بانک مرکزی اقدام می‌شود صرافان مجاز از نظر بانک کسانی هستند که اسم‌شان در سایت بانک مرکزی قرار دارد.

مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی ادامه داد: قطعا فعالان حوزه صرافی بیش از آن تعدادی هستند که اسامی آنها در سایت بانک مرکزی است، ولی آنهایی که اسم‌شان وجود دارد یا اقدامات لازم را جهت تطبیق انجام داده و مجوزهای جدید خود را گرفته‌اند یا این‌که اقدامات لازم در حد کفایت انجام داده‌اند و در شرف اخذ مجوز فعالیت هستند.

آذرگون ادامه داد: فرآیند ثبت افزایش سرمایه در مراجع مختلف زمان بر است مثلا اخذ تاییدیه مکانی نیروی انتظامی برای صرافی‌ها مستلزم مراجعه حضوری نیروی انتظامی و صدور تاییدیه مکتوب است. بنابراین آن دسته از صرافی‌ها که در زمان خود اقدامات لازم را صورت داده‌اند نسبت به افزایش سرمایه با ارائه‌ی مدارک مثبته اقدام لازم را انجام داده‌اند که در بانک مرکزی هم رسیدگی‌ها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر مجوز جدیدی برای صرافی صادر نشده در شرف گرفتن آن است.

مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی در عین حال به صرافی‌ها فاقد مجوز اشاره کرد و گفت: این صرافی‌ها دو دسته هستند یک دسته تاکنون به بانک مرکزی مراجعه نکرده‌اند و به شکل زیرزمینی یا در انظار مشغول کارند و مجوزی ندارند. دسته دوم آنهایی هستند که سالهای گذشته مجوز گرفته‌اند ولی از آنجایی که مجوز‌های ما مدت‌دار است چون مدت اعتبارشان منقضی شده و خود را با شرایط روز تطبیق نداده‌اند لذا مجوز جدید به‌روز هم نگرفته‌اند.

به گفته آذرگون در حال حاضر 410 صرافی از سوی بانک مرکزی مجوز دارند و نزدیک به 250 صرافی نیز از سنوات قبل مجوز داشته، اما مجوز خود را به دلیل عدم تطبیق تمدید نکرده‌اند.