مجلس نمایندگان تنها با ۲ رای مخالف طرح تحریم جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر را تصویب کرد

0
167

مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت قاطع طرح موسوم به قانون پاسخگویی حقوق بشر و گروگانگیری جمهوری اسلامی را تصویب کرد. این قانون از دولت آمریکا می خواهد طی حداکثر ۲۷۰ روز گزارشی را درباره مقام‌های ارشد حکومت جمهوری اسلامی که مرتکب «نقض حقوق بشر» شده‌اند تهیه و به کنگره ارائه کند.

این طرح که در اسفندماه گذشته در کمیته امور خارجی تصویب شده بود، پنجشنبه عصر با ۴۱۰ رای موافق و تنها ۲ رای مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شد.

پیشتر، اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در جلسه بررسی این طرح گفته بود: برای سال ها رژیم جمهوری اسلامی در تهران تمامی اپوزیسیون را با شیوه های بی‌رحمانه ی درد آور از جمله شکنجه در زندان اوین و دیگر زندانهایش و همچنین اعدام های گسترده در هم شکسته است.

اما شمار کمی از مقام های جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر مسئول شناخته شده اند. رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی به طور مشخص تا دسامبر سال گذشته برای نقض حقوق بشر مسئول شناخته نشده بود.

وی تاکید کرده بود: رژیم جمهوری اسلامی، رژیمی است که در تلاش برای باج خواهی که تا کنون سابقه نداشته است، اتباع آمریکا، از جمله یکی از آنها که در وضعیت بد جسمانی قرار دارد، را بر اساس اتهامات دروغین زندانی کرده است. مدت ها سپری شده است تا رژیم جمهوری اسلامی با عواقب حمله به آمریکایی ها و حمله به مردم ایران مواجه شود. لایحه پیشنهادی که امروز، طرح شده است، برای همین منظور است.

تد داچ از نمایندگان فلوریدا و از تهیه کنندگان این طرح پنجشنبه در توئیتر خود خبر تصویب این طرح را داد و گفت که جمهوری اسلامی باید کمک کند تا باب لوینسون به عنوان «قدیمی ترین آمریکایی گرفتار در یک کشور» پیدا شود.

به گزارش صدای آمریکا؛این طرح بعد از تصویب در کمیته امور خارجی و صحن مجلس نمایندگان، باید به تصویب سنای آمریکا برسد و بعد از آن لازم الاجرا می شود.