مجلس نمایندگان آمریکا عدم فروش هواپیما به ایران را تصویب کرد

0
204

اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرح منع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را با ۲۴۳ رای موافق در برابر۱۷۴ رای مخالف تصویب کرد. بانک‌های آمریکایی برای هر گونه معامله با ایران نیازمند مجوز خزانه‌داری هستند.

طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در جریان رای‌گیری در روز پنجشنبه (۱۷ نوامبر/۲۷ آبان) با موافقت ۲۴۳ نماینده در برابر ۱۷۴ رای مخالف به تصویب رسید.

مطابق این مصوبه، بانک‌های آمریکایی برای هرگونه معامله با ایران نیازمند مجوز وزارت خزانه‌داری خواهند بود.

این مصوبه در تقابل با تصمیم و برنامه دولت اوباما برای فروش بوئینگ و ایرباس به ایران قرار دارد. گفته شده بود که دستکم ۱۹۰ هواپیما با به جریان افتادن برجام به ناوگان هوایی ایران افزوده می‌شود.

جمهوری‌خواهان آمریکا دلیل تصویب لایحه ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را به حمایت تهران از تروریسم و نادیده گرفتن قطعنامه‌های سازمان ملل با آزمایش‌های موشکی نسبت داده‌اند.

اوباما در ۱۴ نوامبر هشدار داده بود که هر مصوبه‌ای را که مانع به جریان افتادن فروش و صدور هواپیما به ایران شود، وتو می‌کند.

دو هفته قبل از تصویب این لایحه، وزیر راه و ترابری ایران اعلام کرده بود که نمایندگان بوئینگ و ایرباس در تهران هستند و قرارداد خرید و واردات هواپیماها به زودی نهایی می‌شود.

به گزارش دویچه وله؛ موضوع نوسازی ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران بلافاصله پس از اعلام برجام به جریان افتاد و سفارش بیش از صد فروند ایرباس، جزء نخستین معاملات جمهوری اسلامی پس از توافق هسته‌ای بود. عملی شدن این معامله اما به موافقت وزارت خزانه‌داری آمریکا موکول شد.