مجلس نمایندگان آمریکا به تعلیق پذیرش پناهجویان سوری رأی داد

0
179

مجلس نمایندگان آمریکا به طرح تعلیق برنامه باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده برای اسکان ۱۰ هزار پناهجوی سوری در خاک آمریکا رأی مثبت داد. این مصوبه، مدیر امنیت ملی آمریکا را ملزم می‌کند پیش از اسکان پناهجویان، به کنگره ضمانت دهد که آنها تهدیدی علیه امنیت ملی کشور نیستند.

بسیاری از اکثریت جمهوریخواهان و تعدادی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، عصر پنجشنبه به بررسی‌های امنیتی دقیق‌تر پناهجویانی که از سوریه و عراق به آمریکا وارد می‌شوند رأی موافق دادند. سرنوشت این طرح در سنا هنوز روشن نیست، اما به نظر می‌رسد جدال بر سر آن از هم اکنون آغاز شده است.

باراک اوباما پیشتر هشدار داده بود اگر چنین طرحی در کنگره به تصویب برسد، آن را وتو خواهد کرد.

تد کروز سناتور جمهوریخواه و یکی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت “آنها با آن که خوب می‌دانند ما نمیتوانیم برای این که بدانیم کدامیک برای جهاد علیه ما آمده آنها را غربال کنیم، از سیاست آوردن ده‌ها هزار مسلمان سوری به آمریکا حمایت می‌کنند.” 

نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان، پیش از آغاز رای گیری، جمهوریخواهان را به نادیده گرفتن ارزش‌های آمریکا متهم کرد و گفت “طرح جمهوریخواهان امروز نمی تواند ارزش‌های ما را حفظ و امنیت مردم آمریکا را تقویت کند.”

وی افزود “خانواده ها در سوریه و عراق در تلاش هستند از شکنجه و آزار هولناک داعش و رژیم بشار اسد فرار کنند. این طرح جمهوریخواهان درها را به روی مادران و کو دکانی که از خشونت غیرقابل بیان داعش فرار می‌کنند، می‌بندد.”

اما رییس کمیته امنیت داخلی مجلس، با بیان این که هدف این طرح حفاظت از آمریکایی‌ها در یک دوران نامطمئن است، گفت “ما در جنگ هستیم. هفته گذشته به جهان یادآوری شد که تروریست‌های اسلامگرا در پی صدمه زدن به مردم و نابودی روش زندگی ما و تضعیف اصول بنیادی جهان آزاد هستند.”

مایکل مک‌کال در ادامه گفت “متأسفانه با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر این که دست کم یکی از این تروریست‌ها به عنوان پناهجوی سوری به اروپا نفوذ کرده بود، به نظر می‌رسد حملات عمیق ترین (تروریست‌ها) نگرانی‌های ما را تایید می‌کند.”

به گزارش صدای آمریکا؛ میچ مک کانول رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا نیز گفت جمهوریخواهان زمینه روند سریع رأی گیری در مورد طرح در سنا را بلافاصله پس از بازگشت قانونگذاران از تعطیلات شکرگزاری هفته آینده آغاز می‌کنند.