مجسمه چوبی مرموز اسرار شکارچیان را فاش کرد

0
542

مجسمه چوبی باستانی که قدمتش دو برابر اهرام مصر است، حاوی سرنخ‌هایی از اساطیر شکارچیانی است که بیش از 11 هزار سال پیش زندگی می‌کرده‌‌اند.

این مجسمه که روزگاری پنج متر ارتفاع داشته است، می‌تواند حاوی مدارکی درباره گروهی از شکارچیان باشد که 11 هزار و 600 سال پیش در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

در سال 1894، معدنچیان روسی متوجه شی چوبی عجیب و غریبی در باتلاق شیگیر در نزدیکی «یکاترین‌بورگ» شدند. این مجسمه که حالا با نام «مجسمه شیگیر» شناخته می‌شود، در موزه روسیه نگهداری می‌شود.

تخمین زده می‌شود که ارتفاع این مجسمه شگفت‌انگیز پنج متر بوده است. خطوط زیگ‌زاگ در سراسر بدن مجسمه شیگیر به چشم می‌خورد و هشت صورت انسانی روی آن حکاکی شده است.

با وجود این که محققان تا پیش از این گمان می‌کردند که مجسمه چوبی شیگیر 9500 سال قبل ساخته شده اما آنالیزهای جدید حاکی از آن است که قدمت این مجسمه بسیار بیشتر است.

636606079541096274

نمایی از مجسمه شیگیر

حالا دانشمندان معتقدند که قدمت مجسمه شیگیر به 11 هزار سال می‌رسد؛ بدین ترتیب این مجسمه چوبی یکی از قدیمی‌ترین مجسمه‌های شبیه به انسان است. ممکن است این مجسمه حاوی سرنخ‌هایی از اعتقادات معنوی یک گروه از شکارچیان باستانی باشد.

با وجود این که قدمت مجسمه شیگیر دو برابر قدمت اهرام مصر است اما این‌ مجسمه چوبی به‌ نحوی توانسته است، سالم بماند. هرچند برخی از بخش‌های آن گم شده است اما ارتفاع آن همچنان به پنج متر می‌رسد.

در تحقیقات اخیر مشخص شده است که مجسمه شیگیر توسط هنرمندی باستانی با استفاده از درخت کاج اروپایی ساخته شده است. این هنرمند برای ساخت این مجسمه از یک تیشه سنگی جلا داده‌ شده و اسکنه چوبی در دو یا سه سایز مختلف استفاده کرده است.

636606079564221258

نمایی از مجمسه شیگیر

به گفته محققان، احتمال دارد خطوط زیگ زاگ مرموزی که در سراسر این مجسمه به چشم می‌خورد، با باورهای معنوی باستانی ارتباط داشته باشد.

علاوه بر سر مجسمه که در بالاترین بخش قرار دارد، چندین صورت نیز روی آن حکاکی شده است.به گفته محققان، هر کدام از این صورت‌ها به شکل متمایزی منحصربه‌فرد هستند.

به گزارش آنا از DailyMail، بدین ترتیب اشکال حکاکی‌شده روی این مجسمه نمایانگر اسطوره‌های مردمی باشد که در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.