مبارزه فیسبوک با داعش

0
144

فیس بوک که برای جلوگیری از تبلیغات و عضوگیری گروه تروریستی داعش تحت فشار قرار دارد به طور بی سر و صدا تلاشهای خود برای مسدود کردن پیامها و ویدئوهای تروریستی این گروه را افزایش داده است.

به گزارش رسانه ها به نقل از یاهوتک، برخی کارشناسان می‌گویند این اقدام فیس بوک یک حرکت قابل توجه از سوی این “غول سیلیکون ولی” در راستای مبارزه دولت آمریکا علیه تبلیغات و عضوگیری این گروه تروریستی است.

مونیکا بیکرت، دادستان سابق آمریکایی که به عنوان ناظر محتوای فیسبوک فعالیت می‌کند در مصاحبه ای کم سابقه با یاهونیوز، تازه ترین گزارش از تلاشهای خود برای شناسایی و حذف محتوای تروریستی از این شبکه را ارائه داد.

طبق گفته بیکرت، فیسبوک یگان مقابله با تروریسم خود را تشکیل داده و دست کم پنج دفتر در سراسر جهان دایر کرده و ده‌ها کارشناس مسلط به چندین زبان را در این دفاتر مستقر کرده است.

این گروه بخشی از تیم عملیاتهای جامعه فیس بوک است که 24 ساعته به گزارشهای کاربران این شبکه و دیگران درباره استفاده تروریستها از این شبکه اجتماعی پاسخ می‌دهند و مطالب و محتوای مرتباط با تروریستها را حذف و اکانتهای مرتبطی را که ممکن است این افراد از آنها استفاده کنند جستجو می‌کنند.

بیکرت، مدیر سیاست‌گذاری جهانی فیس بوک گفت: اگر ما از وجود یک حساب کاربری که از تروریسم حمایت میکند مطلع شویم، آن اکانت را حذف خواهیم کرد. اما ما میخواهیم مطمئن شویم که به تمام این حسابها دسترسی پیدا کنیم. بنابراین به دنبال حسابهای مرتبط خواهیم رفت. صفحه هایی که صاحب حساب کاربری آنها را لایک کرده یا گروههایی که در آنها عضویت دارد، تا مطمئن شویم که تمام مطالب مرتبط را نیز حذف کرده ایم.

فیس بوک در حال حاضر 1.5 میلیارد کاربر دارد و 70 درصد از این افراد بیرون آمریکا و کانادا هستند.

بیکرت افزود: فیس بوک هم اکنون نه تنها به دنبال پیامها یا پستهای اعضای داعش یا دیگر گروههای تروریستی است، بلکه حتی اظهار حمایت افراد عادی از گروههای تروریستی یا تحسین سران این گروهها را حذف می‌کند.

بیکرت خاطرنشان کرد: اگر یک حمله تروریستی در جایی رخ دهد و فردی حتی اخبار این حادثه را به اشتراک بگذارد و آن را تحسین کند یا از آنچه که رخ داده ابراز خوشحالی کند، برخلاف سیاست های ما بوده و ما آن مطالب را حذف خواهیم کرد.

سخنان بیکرت در شرایطی است که فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی از سوی مقامات مبارزه با تروریسم آمریکایی و دیگر کشورهای غربی، اعضای کنگره آمریکا و حتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچون هیلاری کلینتون برای برخورد قاطعانه تر در خصوص مسدود کردن صفحات تبلیغات داعش و گزارش آنها به دولت آمریکا تحت فشار روز افزون قرار گرفته اند.