مبارزه با کشنده‌ترین باکتری جهان با طب سنتی ایرلندی

0
162

پژوهشگران دانشکده پزشکی “دانشگاه سوانزی”(Swanse University) اخیرا کشف کرده‌اند که خاک یک منطقه خاص در ایرلند علاوه بر خاصیت درمانی، خاصیت از بین بردن میکروب‌های بیماری‌زای مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را نیز دارد.

 طبق گفته افراد محلی، خاک ارتفاعات “Boho” در شهرستان فرمانا، ایرلند شمالی، می‌تواند هر بیماری را درمان کند. هزاران سال پیش، از این خاک برای درمان بیماری‌هایی نظیر دندان درد و عفونت استفاده می‌شد. در جامعه امروزی افراد علاقه چندانی به طب سنتی ندارند، اما با فراگیری باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، پژوهشگران تلاش می‌کنند تا دریابند آیا روش‌های سنتی واقعا در درمان بیماری‌ها موثر هستند یا خیر.

بنابراین پژوهشگران “دانشگاه سوانزی” خاک ارتفاعات “Boho ” را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند تا دریابند آیا می‌توانند نشانه‌هایی از باکتری “پیچیده‌قارچ”(Streptomyces) که در تولید آنتی بیوتیک‌ها نقش دارد را پیدا کنند یا خیر.

آنها در نهایت این باکتری و یکی از گونه‌های جدید باکتری “پیچیده‌قارچ” به نام “Streptomyces SP. Myrophorea” را پیدا کردند.

این گونه جدید باکتری در از بین بردن چندین پاتوژن موثر است به طوریکه در رتبه نخست لیست سازمان بهداشت جهانی قرار دارد.

در این لیست “Acinetobacter baumannii”(نوعی باکتری کوکوباسیل) که به عنوان یک میکروب بیماری‌زای بسیار خطرناک است در برابر آنتی بیوتیک “کرباپنم‌ها” مقاومت می‌کند.

Enterococcus faecium مقاوم به وانکومایسین(VRE) و “استافیلوکوک اورئوس(طلایی) مقاوم به متی‌سیلین”(MRSA) و “کلبسیلا پنومونیه”(Klebsiella pneumonia) نیز در لیست خطرناک‌ترین میکروب‌های بیماری‌زا مقاوم به آنتی بیوتیک قرار دارند.

استافیلوکوک اورئوس(طلایی) مقاوم به متی سیلین به اختصار مِرسا (MRSA) یکی از عمده‌ترین زیرگونه‌های استافیلوکوک(Staphylococcus) است و تفاوت آن با سایر زیر گونه‌ها، مؤثر نبودن آنتی‌بیوتیک‌های معمولی در درمان آن است. استافیلوکوک اورئوس یک “کوکسی” گرم مثبت است.

کلبسیلا پنومونیه(Klebsiella pneumoniae) یکی از باکتری‌های بیماریزا است. این باکتری گرم منفی، غیرمتحرک، دارای کپسول، تخمیرکننده لاکتوز، بی‌هوازی اختیاری و استوانه‌ای شکل است.

جالب است که این گونه جدید “پیچیده قارچ” که در خاک این منطقه یافت شد، قابلیت مهار هر دو باکتری گرم مثبت و گرم منفی را دارد.

“جری کوینگ(Gerry Quinn) می‌گوید: کشف مواد ضد میکروبی از Streptomyces sp.myrophorea به ما در توسعه داروهای جدید برای درمان “باکتری‌های چند مقاومتی”(multi-resistant bacteria)، که علت بسیاری از عفونت‌های خطرناک و کشنده هستند، کمک خواهد کرد. ما اکنون بر پاکسازی و شناسایی این آنتی بیوتیک‌ها تمرکز کرده‌ایم و همچنین موجودات ضد باکتریایی همان خاک را که ممکن است طیف گسترده‌ای از پاتوژن‌های چند مقاومتی را درمان کند نیز، کشف کرده ایم.

به گزارش ایسنا وبه نقل از گیزمگ، یافته‌های این مطالعه در مجله “Frontiers in Microbiology” منتشر شد.