مایک پنس: مقامات جمهوری اسلامی همچنان جزو اصلی‌ترین دولت‌های حامی تروریسم هستند

0
247

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا جایزه سالانه «هرمان کان» از اندیشکده هادسن را به خود اختصاص داد.

آقای پنس، معاون پرزیدنت دونالد ترامپ، در این مراسم که اندیشکده هادسن با حدود شش دهه پیشینه در ارائه پژوهشهای کارشناسی مقامات دولتی و کنگره آمریکا به افتخار وی ترتیب داده بود، گفت که مقامات جمهوری اسلامی همچنان جزو اصلی‌ترین دولت‌های حامی تروریسم قرار دارند، و این مساله دیگر برای آمریکا پذیرفتنی نیست.

پنس گفت: «تا جایی که به کشور حائز رتبه یک در حمایت از تروریسم مربوط می شود، پرزیدنت ترامپ به جمهوری اسلامی اخطار داده است. در طول دهه ها، رژیمی متعصب در جمهوری اسلامی نفوذ سرطان زای خود را در منطقه و جهان گسترانده است. رژیم جمهوری اسلامی عامل خونریزی و هرج و مرج از آرژانتین تا شبه جزیره عربستان است و به طور فزاینده به دنبال مسلط شدن بر خاورمیانه است. هم اکنون رژیم جمهوری اسلامی به القاعده، طالبان، حزب الله، حماس و دیگر گروههای تروریستی وحشی کمک می کند.»

پرزیدنت ترامپ و معاونش آقای پنس، بارها طی دوران انتخابات ریاست جمهوری که منجر به حضورشان در کاخ سفید شد، برجام را بدترین توافق منعقد شده بین آمریکا و کشور دیگری در تاریخ عنوان می کردند.

پرزیدنت ترامپ توافق اتمی را موجب گستاخ تر شدن رفتارهای تهدید آمیز جمهوری اسلامی در منطقه و جهان عنوان کرده، امری که بخش دیگر از سخنان آقای پنس را به خود اختصاص داد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: «حتی بدتر از آن، رژیم جمهوری اسلامی برنامه سری هسته ای خود را دنبال می کند و در حال تولید موشک پیشرفته بالستیک با هدف تهدید منافع آمریکا و متحدانمان بویژه عزیزترین متحدمان کشور یهود، اسرائیل است. به جای مقابله با این تهدید در حال رشد، دولت پیشین به آنها توان دوباره ای داد. آن هم وقتی که تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی را لغو کرد، درست در زمانی که تاثیرش بر جمهوری اسلامی پدیدار شده بود و به جای آن توافق فاجعه بار هسته ای را امضا کرد. برپایه این توافق، رژیم بلافاصله پس از توافق هسته ای، به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دست یافت. این پول برای اقدامات تروریستی گروههای تحت حمایت اش در جهان مصرف می شود. بدتر از آن، این توافق مسیر دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را مسدود نمی کند. بلکه عملا جمهوری اسلامی می تواند مسیر هسته اش را ادامه دهد. جلوی دستیابی جمهوری اسلامی به موشکهای پیشرفته بالستیک را نگرفته است، بلکه توان جمهوری اسلامی به دستیابی به آنها را بی مانع رها کرده است. همانگونه که پرزیدنت ترامپ گفته است، هرچه در برابر جمهوری اسلامی مدت طولانی تری بی تفاوت باشیم، تهدیداتشان خطرناکتر می شود.»

آقای پنس در آخرین بخش سخنانش که به جمهوری اسلامی اختصاص داشت، گفت که دولت پرزیدنت ترامپ برجام را دیگر تایید نخواهد کرد.

او گفت: «به همین دلیل پرزیدنت ترامپ، به صراحت گفت که ایالات متحده دیگر پایبندی جمهوری اسلامی به برجام را گواهی نخواهد کرد و دیگر حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم را در سراسر جهان تحمل نخواهیم کرد. »

بنا به اعلام راهبردی دولت پرزیدنت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی، پرزیدنت ترامپ با عدم تایید پایبندی جمهوری اسلامی به برجام عملا راه را برای اعمال تحریمهای بیشتر توسط کنگره علیه جمهوری اسلامی هموار کرد.

 ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را به نقض توافق هسته ای از طریق آزمایش های موشکی متهم می کند. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از برجام تصویب شد، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده اما در یکسال اخیر جمهوری اسلامی، چندین آزمایش موشکی داشته است.

به گزارش صدای آمریکا؛ ایالات متحده و برخی متحدان غربی و خاورمیانه، همچنین جمهوری اسلامی را برای حمایت از گروه های تروریستی مثل حزب الله، به بی ثبات سازی در منطقه متهم می کنند.