مایک پمپئو: هیچ‌ کشوری قادر نیست آمریکا را از اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بازدارد

0
279

ایالات متحده آمریکا و به ویژه پس از مخالفت چند روز پیش شورای امنیت با تمدید اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، دوشنبه 17 اوت 2020 اعلام کرد در تلاش است تا «مکانیزم ماشه را از هفته آینده علیه جمهوری اسلامی فعال کند».

اظهارات مقامات آمریکایی درباره این موضوع همچنان ادامه دارد بنا به مفاد توافق هسته‌ای سال 2015 این به طرف‌‌های امضا کننده توافق داده می‌شود تا چنانچه جمهوری اسلامی به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای 2015 پایبند نباشد اعمال تحریم‌ها علیه آن را ازسرگیرند.

در این راستا مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا دوشنبه در توئیتی بر شبکه «توئیتر» با اقتباس از اظهارات باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا که به «پدرخوانده توافق هسته‌ای» مشهور است گفت:« به محض این که ایالات متحده معتقد شود که جمهوری اسلامی به تعهداتش پایبند نیست، دیگر هیچ کشوری قادر نخواهد بود ما را از ازسرگیری تحریم‌ها منع کند.

فعال سازی مکانیسم ماشه « اسنپ بک»

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا چند روز پیش در واکنش به مخالفت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی از تصمیم خود برای فعال سازی مکانیسم موسوم به «سناپ بک Snapback» که همان بازگشت فوری همه تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی است، خبر داده بود.

پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا به سازمان ملل متحد در این راستا شدیدترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را در بر دارد.

العربیه گزارش داد؛ کیلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در این رابطه ضمن انتقاد شدید از کشورهایی که چند روز پیش به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی رای ممتنع یا مخالف داده‌اند، اعلام کرد که واشنگتن در روزهای آینده مکانیسم ماشه یا مکانیسم بازگشت سریع به تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی را فعال خواهد کرد.