مایک پمپئو: رژیم حاکم بر ایران غرب‌ستیز، یهودستیز، و وحشت‌گستر است

0
41

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که رژیم جمهوری اسلامی «بزرگترین حامی حکومتی تروریسم در جهان» و حکومتی «یهودستیز و غرب‌‌ستیز» است که علیه مردم خود و کشورهای همسایه‌اش وحشت‌آفرینی می‌‌کند. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۱۴ آذر در جریان سخنرانی خود در جلسه «گفت‌وگوی منامه در برنامه انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتژیک» گفت: «ما رژیم جمهوری اسلامی را آن‌گونه که هست دیدیم: یک حکومت یهودستیز و غرب‌‌ستیز که مردم خود و کشورهای همسایه را به وحشت می‌اندازد.»

وزیر خارجه ایالات متحده که با ارتباط ویدئویی در این جلسه حاضر شده بود، در مورد دستاوردهای سیاست خارجی دولت پرزیدنت ترامپ گفت:‌ «این دولت چهار سال پیش دریافت که عامل واقعی مناقشه در خاورمیانه، مناقشه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نیست. بلکه دلیل آن داعش و رهبر رژیم جمهوری اسلامی، بزرگترین حامی حکومتی تروریسم در جهان، است.»

مایک پمپئو گفت: «ما رویکردمان در خاورمیانه را با رهبری ائتلافی برای نابود کردن داعش آغاز کردیم. ما ۸۲ شریک داشتیم و در زمانی نسبتاً کوتاه خلافت [داعش] را از بین بردیم. این یک پیروزی شاخص و چندجانبه بود که به نظر من شایسته است به آن توجه بیشتری شود. ما این کار را به خوبی و درستی انجام دادیم و در نتیجه آن تلاش جمعی بسیار خوب، جهان امروز مکان امن‌تری است.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما رژیم را آن‌گونه که هست دیدیم: یک دولت غرب‌‌ستیز و یهودستیز که مردم خود و کشورهای همسایه‌اش را به وحشت می‌‌اندازد. همین و بس. ما از دولت قبلی این درس را گرفتیم که مدارا کردن و فرستادن بسته‌های پول نقد، رفتار رژیم جمهوری اسلامی را تغییر نمی‌دهد؛ بلکه، [این مبالغ] صرف تامین مالی و تقویت شدید فعالیت‌های فزاینده کارزارهای تروریستی آن‌ها می‌شود.»

مایک پمپئو در ادامه گفت: «‌ما درک کردیم که یک اسرائیل دموکراتیک باید متحد کشورهای منطقه، و نه مشکلی برای آن‌ها، باشد. پس مسیر را تغییر دادیم و رویکرد دیگری را در پیش گرفتیم. ما مماشات را کنار گذاشتیم و به جای رویکرد گفت‌وگو کردن صرفا به منظور انجام گفت‌وگو، امنیت و بازدارندگی را محور قرار دادیم و رویکردی بسیار آشکار و واقع‌گرایانه اختیار کردیم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: «دستاورد که داشتیم این بود که از برجام خارج شدیم. [برجام] در ازای رفتار بدخواهانه تهران و ادامه فعالیت‌های هسته‌ای غیرقابل راستی‌آزمایی آن که همه ما را در خطر قرار می‌دهد، به آن رژیم پول نقد و مصونیت می‌داد. کارزار فشار حداکثری ما، با کمک متحدان‌مان در خلیج فارس، رژیم جمهوری اسلامی را به لحاظ دیپلماتیک، نظامی، و اقتصادی منزوی کرد. ما تاکنون ۷۷ دور تحریم‌‌ علیه رژیم جمهوری اسلامی اعمال کردیم و نزدیک به ۱۵۰۰ شخص حقیقی و حقوقی رژیم جمهوری اسلامی را هدف قرار دادیم. ما رژیم را از دستیابی به وجوه مورد استفاده در تروریسم محروم کردیم؛ وجوهی که به گفته خودشان حدود ۷۰ میلیارد دلار بود.»

مایک پمپئو گفت: «نیابتی‌هایی مانند حزب‌الله و حماس حالا در وضعیت ریاضت شدید قرار دارند. ما از تلاش کاظمی، نخست وزیر عراق و دوست من، برای مقابله با شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی، و از تلاش مردم لبنان در رد حاکمیت فاسد حزب‌الله حمایت می‌‌کنیم.»

صدای آمریکا نوشت؛ وزیر خارجه ایالات متحده همچنین گفت:‌ «در واقع ما شاهد بوده‌ایم که چندین کشور حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند و از ارائه اجازه فرود به هواپیمایی ماهان، شرکت هوایی تروریستی رژیم جمهوری اسلامی، خودداری می‌کنند.»