مایک پمپئو: دوره سکوت ما در قبال اقدامات جمهوری اسلامی تمام شد

0
216

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در انتقاد از سیاست خارجی دولت قبل آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت که آن دوران تمام شده است و آمریکای تحت مدیریت پرزیدنت ترامپ با اقدامات بی ثبات کننده جمهوری اسلامی برخورد خواهد کرد.

مایک پمپئو عصر پنجشنبه به وقت محلی در دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: «تردید و سکوت دولت وقت آمریکا در زمان انتخابات سال ۸۸ در ایران، باعث شد آیت‌الله‌ها آزادی را در ایران به بند بکشند.»

وی افزود: «پرزیدنت ترامپ به کوری آگاهانه ما در قبال اقدامات جمهوری اسلامی پایان داد. ما به آن دوران پایان دادیم. ما اعلام کردیم که در کنار تلاش آزادی خواهی مردم ایران ایستاده ایم. آمریکای دوران پرزیدنت ترامپ می گوید که آمریکا نباید از آیت‌الله‌ها محافظت کند.»

وی افزود: «حمله شیمیایی اسد تقلید همان کاری بود که صدام علیه مردم کُرد انجام داده بود. ما آن زمان واکنشی نداشتیم.»

آقای پمپئو با اشاره به توافق هسته ای دولت اوباما با جمهوری اسلامی ایران گفت: «آن توافق برای ما یک درس مهم داشت. وقتی با دشمن خودمان جمهوری اسلامی توافق کردیم، افراط گرایی در منطقه افزایش یافت.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «دوره غفلت تمام شده است؛ دولت جدید سکوت نمی‌کند. بعد از حمله شیمیایی اسد، ما دو بار به سوریه حمله کردیم.»

به گزارش صدای آمریکا؛ او گفت: «ما دنبال کشورگشایی نیستیم. اما آیا جمهوری اسلامی نیز همین‌طور است؟ ما برای نجات کویت رفتیم. ما در جنگ جهانی دوم به اروپایی ها کمک کردیم. در عراق هم به درخواست خودشان آنجا هستیم.»