مایک پمپئو در گفتگو با سی‌ان‌بی‌سی: تهدید جمهوری اسلامی هنوز جدی است

0
226

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در گفت‌وگویی و با اشاره به حرکات اخیر آمریکا در انتقال نیروهای نظامی بیشتر گفت: این حرکت‌ها موثر بوده، ولی تهدید جمهوری اسلامی هنوز جدی است.

آقای پمپئو روز پنجشنبه دوم خرداد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی و در پاسخ به این پرسش که آیا مطرح شدن بحث جمهوری اسلامی یک موضوع برای اهداف سیاسی است گفت: به هیچ وجه. ما برای توجیه اطلاعاتی با نمایندگان کنگره دیدار کردیم و پس از آن جلسه، همه فهمیدند که تهدید جدی است و تغییر مواضعی که به دستور پرزیدنت ترامپ دادیم، اثر بازدارنده داشته است.

از وزیر خارجه آمریکا سئوال شد که آیا او و مشاور امنیت ملی کاخ سفید موضعی یکسان دارند، که آقای پمپئو در پاسخ گفت: در بخش‌های بالای دولتی هر کسی نظری دارد و طبق دلایلی آن را مطرح می‌کند. هیچ‌کس در هیات دولت کاغذ دیواری نیست. اصلا پرزیدنت ترامپ کاغذ دیواری نمی‌خواهد و باید هر کسی دیدگاه خود را با دلایل مطرح کند. من و جان بولتون در خصوص افق و دیدگاه تقریبا خیلی نزدیک هستیم.

مایک پمپئو در پاسخ به این که رکس تیلرسون وزیر خارجه قبلی در روزهای گذشته در واشنگتن دیدارهایی داشته و از پرزیدنت ترامپ انتقاد کرده گفت: (چنین اظهاراتی) خیلی ناخوشایند است و به احتمال زیاد برای همین هم هست که دیگر رکس تیلرسون در مقام وزیر خارجه نیست.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا اطمینان دارد فقط او است که در سیاست خارجی حرف می‌زند و دیگرانی نیستند که در آن دخالت کنند گفت: متاسفانه من اطمینان ندارم که دیگرانی نباشند که از طرف ایالات متحده و علیه سیاست‌های پرزیدنت ترامپ حرف بزنند. کاش می‌توانستم با قاطعیت بگویم که چنین کسانی وجود ندارند. من دیده‌ام که جان کری به مونیخ و برای شرکت در کنفرانس امنیتی هر سال سفر می‌کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ حتی با ارنست مونیز و وندی شرمن و تمامی آن دسته‌ای که توافق اتمی جمهوری اسلامی (برجام) را درست کرده بودند رفتند؛ توافقی که به نفع آمریکا نبود.