مایک پمپئو در سنا: فشار و تحریم بر جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهیم

0
252

وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه بیش از سه ساعت به سوالات سناتورهای دو حزب در کمیته روابط خارجی سنا پاسخ داد. او چندین بار در سخنانش به ایران اشاره کرد و گفت بعد از اعلام شروط دوازده گانه به ایران برای مذاکره و توافق، ایالات متحده فشار و تحریم بر جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.

یک روز بعد از حضور وزیر خارجه آمریکا در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، مایک پمپئو از صبح پنجشنبه سوم خرداد ماه برای بحث درباره بودجه پیشنهادی و اولویت‌های وزارت خارجه ایالات متحده در کمیته روابط خارجی سنا حضور یافت تا به پرسش‌های اعضای این کمیته پاسخ دهد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به ضمانت های دوازده شرط اعلام شده از سوی او در روز دوشنبه برای بازگرداندن جمهوری اسلامی به توافق جامع تری گفت، قانون کاتسا و سایر مصوبات کنگره به پرزیدنت ترامپ اختیار می دهد که تحریم های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

وی افزود، به زودی ما تحریم های جدیدی اعلام خواهیم کرد. همانطوری که می دانید ما تحریم هایی را در این یک هفته علیه بانک مرکزی و مقام های جمهوری اسلامی اعلام کردیم.

 بن کاردین از اعضای ارشد دموکرات این کمیته سوالاتی درباره ایران از وزیر خارجه پرسید و مایک پمپئو گفت به دنبال توافقی با جمهوری اسلامی است که به عنوان یک پیمان مورد تایید کنگره باشد.

آقای پمپئو در بخشی از سخنانش رفتار جمهوری اسلامی را بعد از برجام غیرقابل قبول خواند و گفت، هدف ما این است که مانع دسترسی جمهوری اسلامی به ثروتی شویم که با آن اقدامات تروریستی خود را پیش ببرد. جمهوری اسلامی بعد از برجام به حوثی ها کمک کرد تا به سمت ریاض موشک شلیک کنند. جمهوری اسلامی بعد از برجام از سوریه به بلندی های جولان موشک شلیک کرد. ما سعی داریم در جهان همراهی ایجاد کنیم تا مانع این رفتارهای جمهوری اسلامی شویم.

 آقای پمپئو درباره دور جدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی گفت این تحریم ها به این دلیل است که افزایش مشکلات جمهوری اسلامی در خاورمیانه بعد از برجام بوده و ما به فشار به جمهوری اسلامی ادامه می دهیم.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان به بررسی دقیق برای کمک به مردم ایران نیز اشاره کرد.

سناتور کونز از مایک پمپئو پرسید شما گفته اید از مردم ایران حمایت می کنید. آیا قصد دارید ایران را از لیست کشورهای لغو ویزا به آمریکا خارج کنید؟ آقای پمپئو گفت امیدواریم گام های لازم را برداریم. اما آنچه مشخص است مردم ایران رفتار رژیم را تایید نمی کنند.

وی در پاسخ به یکی از سناتورها گفت که دولت پرزیدنت ترامپ برنامه‌ای برای تغییر رژیم جمهوری اسلامی ندارد، اما از معترضان ایرانی حمایت می‌کند.

روز چهارشنبه نیز مایک پمپئو در نشستی مشابه در مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافت. او در این نشست، با تاکید بر این که آمریکا باید نقش تاریخی خود را به عنوان قدرت واقعی جهانی حفظ کند، گفت که وقت آن رسیده دیگر کشورها نیز مسئولیت بیشتری را برای رسیدن به اهداف مشترک در عرصه سیاست خارجی بر عهده بگیرند.

مایک پمپئو در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده به دیپلماسی به عنوان ابزار اصلی رسیدن به اهداف دولت خود در عرصه سیاست خارجی، که بسیاری از آنها با اهداف جامعه جهانی مشترک هستند، متعهد است.

وزیر خارجه آمریکا از نابودی تروریسم، توقف رفتار بدخواهانه جمهوری اسلامی، توقف تهدید هسته‌ای کره شمالی، و تقویت پیمان ناتو، به عنوان نمونه‌ای از این اهداف مشترک نام برد و گفت وقت آن رسیده دیگر کشورها نیز – به ویژه کشورهای با درآمد بالا – مسئولیت بیشتری برای رسیدن به این اهداف بر عهده بگیرند.

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای پمپئو با تاکید بر این که «دیپلماسی» ترجیح و اولویت اول پرزیدنت ترامپ در برابر چالش‌های بین المللی است، گفت که دولت ایالات متحده انتظار دارد برای ایفای نقش خود به عنوان قدرت برتر جهانی به منظور حل و فصل این چالش‌ها، از کمک و حمایت مالی خوب شرکا و متحدانش برخوردار باشد.