مایک پمپئو: جمهوری اسلامی هنوز با ما تماس نگرفته‌اند

0
222

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید مقامات جمهوری اسلامی زمانی که آماده مذاکره باشند، می دانند چطور با مقامات آمریکا تماس بگیرند.

آقای پمپئو در این گفتگو که روز دوشنبه از شبکه رادیو و تلویزیون سوئیس (آرتی‌اس) پخش شد، گفت که مقامات جمهوری اسلامی هنوز با آمریکا تماس نگرفته‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در این گفتگو با اشاره به دلیل فشار ایالات متحده بر جمهوری اسلامی، گفت که آمریکا چندین درخواست‌ پایه‌ای از جمهوری اسلامی داشته است. وی افزود: «هر زمان که آنها آماده باشند، ما هم آماده‌ایم که با آنها صحبت کنیم.»

آقای پمپئو در پاسخ به این پرسش که «آیا پرزیدنت ترامپ حاضر به ملاقات با آقای روحانی و یا آیت‌الله خامنه‌ای می‌شود یا نه؟»، گفت:‌ «پرزیدنت ترامپ ماه‌ها است که می‌گوید حاضر به مذاکره است. یادتان باشد، ما چندین درخواست پایه‌ای از جمهوری اسلامی داریم. ما می‌خواهیم آنها برنامه اتمی را متوقف کرده و به طور دائمی به آن پایان دهند. ما می‌خواهیم برنامه ساخت موشک، که تهدید مستقیم برای مکان‌هایی مانند سوئیس است، را متوقف کنند. ما می‌خواهیم کمپین ترور خود در سرتاسر جهان را که میلیون‌ها نفر را آواره کرده و باعث کشته شدن‌ صدها و هزاران تن شده، پایان دهند.»

مایک پمپئو افزود: «این چیزی است که ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم و وقتی که جمهوری اسلامی آماده باشد که گفت‌وگو کند، گفت‌وگویی که جدی به دنبال فعالیت‌ آن‌ها به عنوان کشوری با رفتار عادی باشد، ما هم آماده آن گفت‌وگو هستیم. آن زمان در هر سطحی روی خواهد داد. »

وزیر خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی که «اگر جمهوری اسلامی سر میز مذاکره نیاید، آن وقت گزینه نظامی مطرح می‌شود یا نه»، گفت: «ما در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به صراحت کامل گفته‌ایم که به دنبال جنگ نیستیم. تمامی انگیزه ما این است که جمهوری اسلامی دست از فعالیت‌های انقلابی‌اش در سرتاسر جهان بردارد، برنامه موشکی خود را متوقف کند و با ما به شکل جدی برای رسیدن به راهی دائم برای حل مسئله برنامه اتمی‌شان وارد مذاکره شوند.»

صدای آمریکا گزارش داد؛ او افزود:‌ «این‌ها اهدافی است که ما داریم. ما از تمامی راه‌های دیپلماتیک و ابزارهای اقتصادی در دسترس استفاده کرده‌ایم. این راهی رو به جلو است. و تمامی اقدامات محتاطانه برای بازدارندگی حمله جمهوری اسلامی به سوی منافع آمریکایی در خاورمیانه را انجام داده‌ایم و به آن ادامه خواهیم داد.»