مایک پمپئو: جمهوری اسلامی باید همه گروگان‌های آمریکایی و غیرآمریکایی را آزاد کند

0
197

وزیر خارجه آمریکا همزمان با سالروز تولد مایکل وایت، شهروند آمریکایی زندانی در مشهد، گفت که رژیم جمهوری اسلامی باید همه گروگان‌های آمریکایی و غیرآمریکایی را آزاد کند.

مایک پمپئو روز دوشنبه ۷ بهمن با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «مایکل وایت، کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا، برای دومین سال پیاپی سالروز تولدش را در یک زندان مخوف در ایران، در رنج و عذاب گذارند. رژیم جمهوری اسلامی باید همه گروگان‌های آمریکایی و خارجی [غیر آمریکایی] را آزاد کند!»

مایکل وایت از تابستان ۹۷ در زندان به سر می‌برد. او که برای دیدار با دوست دخترش به مشهد سفر کرده بود، پس از بازداشت بابت توهین به رهبر جمهوری اسلامی به ۲ سال و بابت انتشار عکسی خصوصی در اینستاگرام به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

مادر این شهروند ۴۷ ساله آمریکایی چندی پیش گفته بود که بیماری سرطان فرزندش بار دیگر عود کرده است.

جوآن وایت در یک گفت‌وگوی تلفنی با نیویورک تایمز، ضمن اعلام خبر بازگشت سرطان حنجره پسرش، گفته بود که می‌ترسد اگر کاری برای بازگرداندن مایکل به خانه انجام نشود، فرزندش در زندان جان خود را از دست بدهد.

نهادهای حقوق بشری می گویند جمهوری اسلامی به طور عادلانه به اتهامات رسیدگی نمی کند و بعضا افرادی بی گناه محاکمه و حتی اعدام شده اند. تحلیلگران غربی همچنین می‌گویند جمهوری اسلامی از افراد دوتابعیتی به عنوان گروگان استفاده می‌کند تا از دولت‌های غربی پول و امتیاز بگیرد.

در حال حاضر علاوه بر مایکل وایت، تعدادی از شهروندان آمریکایی و غیرآمریکایی – از جمله سیامک و باقر نمازی، نازنین زاغری رتکلیف، احمدرضا جلالی، و ارس امیری – در ایران زندانی هستند. از سرنوشت رابرت لوینسون، دیگر شهروند آمریکایی که بیش از دوازده سال پیش در ایران ناپدید شد، نیز اطلاعی در دست نیست.

صدای آمریکا گزارش داد؛ وزارت خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی، توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آنها شده است.