مایک پمپئو: با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره رفتار‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی گفتگو کردم

0
152

وزیر خارجه ایالات متحده بعد از دیدار با رئيس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از جمله موضوعات مورد گفتگو، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی بود.

آقای پمپئو عصر جمعه در توئیتر خود نوشت: «از خوشامدگویی به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در وزارت خارجه آمریکا، خرسند شدم. همکاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای بررسی مهم‌ترین چالش‌های جهانی، از امنیت شبکه فایو جی گرفته تا رفتار بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی، برای ما و برای تلاش‌هایمان جهت ساختن جهانی با امنیت و کامیابی بیشتر، حیاتی است.»

همچنین مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای در مورد دیدار مایک پمپئو با جوزپ بورل گفت که در این دیدار درباره موضوعات صلح خاورمیانه، روابط تجاری اتحادیه اروپا و ایالات متحده، و پاسخگو نگه داشتن جمهوری اسلامی و روسیه برای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌شان گفت‌وگو شد.

سخنگوی وزارت خارجه در این بیانیه افزوده است که وزیر خارجه آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در مورد حمایت از آتش‌بس و بازگشت به روند سیاسی در لیبی و سوریه، همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا در اوکراین، و حمایت از دموکراسی در ونزوئلا بحث کردند.

این نخستین سفر آقای بورل به آمریکا بعد از رسیدن به مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

وزیر خارجه آمریکا و جوزپ بورل ساعت ۹ صبح به وقت واشنگتن دیدار‌شان را آغاز کردند. آنها چند ثانیه مقابل خبرنگاران حضور یافتند و بعد برای مذاکرات رفتند.

پیشتر گفته شد که جمهوری اسلامی یکی از موضوعات اصلی مذاکرات دو طرف است؛ به ویژه که آقای بورل این هفته به تهران سفر کرده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر سفر خود به آمریکا، گفته بود که علاوه بر آقای پمپئو، با جرد کوشنر مشاور ارشد و داماد پرزیدنت ترامپ نیز دیدار خواهد داشت.

صدای آمریکا گزارش داد؛ ایالات متحده و اتحادیه اروپا درباره خروج از توافق هسته‌ای و همچنین طرح صلح خاورمیانه اختلاف نظر دارند. با این حال، در ماه‌های اخیر، بعد از این که جمهوری اسلامی تعهدات هسته‌ای خود به برجام را کاهش داد، کشورهای اروپایی عضو برجام نیز به موضع آمریکا نزدیک شدند. بریتانیا رسما خواستار یک توافق جدید با جمهوری اسلامی برای دربرگیری مسائل هسته‌ای، فعالیت‌های بی ثبات کننده جمهوری اسلامی و برنامه موشکی جمهوری اسلامی شده است.