مایک پمپئو: اقدام خصومت آمیز سپاه پاسداران علیه کشتی بریتانیایی را محکوم می‌کنیم

0
183

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، اقدام جمهوری اسلامی در تلاش برای توقیف یک کشتی بریتانیایی را محکوم کرد و آن را «خصومت آمیز» نامید.

وزیر خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایالات متحده اقدام خصومت آمیز نیروی دریایی سپاه پاسداران در ایجاد مزاحمت برای کشتی بریتانیایی در نزدیکی تنگه هرمز را محکوم می‌کند. ما اقدام نیروی دریایی سلطنتی [بریتانیا] در حصول اطمنیان از آزادی کشتیرانی را تحسین می‌‌کنیم و به همکاری با متحدان‌مان برای اطمینان یافتن از این‌که حکومت جمهوری اسلامی امنیت دریایی و تجارت جهانی را مختل نمی‌کند، ادامه خواهیم داد.»

دولت بریتانیا روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۰ تیر، اعلام کرد که سه قایق سپاه پاسداران قصد داشتند مسیر حرکت یک نفتکش این کشور را مسدود کنند.

این اقدام با دخالت یک ناو نظامی بریتانیا به نتیجه نرسید.

اگرچه مقامات رژیم حاکم بر ایران، از جمله مقامات سپاه پاسداران، این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌اند، اما جمهوری اسلامی پیشتر و به دنبال توقیف یک نفتکش جمهوری اسلامی از سوی بریتانیا، که گفته می‌شد حامل نفت به مقصد سوریه است، تهدید کرده بود که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

صدای آمریکا گزارش داد؛ جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها تهدید کرده بود که چنان‌چه قادر به صدور نفت خود نباشد، تنگه هرمز – جایی که یک پنجم نفت جهان از آن می‌گذرد – را خواهد بست.