مایک پمپئو: اقدامات جمهوری اسلامی نباید به امری عادی تبدیل شود

0
218

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در جریان سفر خود به عربستان سعودی گفت که اقداماتی که جمهوری اسلامی از طریق نیروهای نیابتی‌اش در عراق انجام می‌دهد و زندگی شهروندان آمریکایی را تهدید می‌کند، نباید به امری عادی تبدیل شود.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن و در جریان سفر خود به عربستان سعودی به خبرنگاران گفت: «ما راهی عربستان سعودی هستیم تا در مورد تهدیدهای امنیتی و به طور خاص، تهدید امنیتی جمهوری اسلامی صحبت کنیم. ولی موضوعات گسترده منطقه‌ای دیگر هم در دستور کار است.»

آقای پمپئو در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد حملات انجام شده به منطقه سبز عراق که با حمایت جمهوری اسلامی انجام می شود گفت: «ما در حال کار با دولت عراق هستیم. آنها مسئول حفظ امنیت سفارت و تاسیسات نظامی ما هستند. آنها بارها در کار خود ناموفق بوده‌اند. ما نه تنها می‌خواهیم کسانی که حمله را انجام داده‌اند بازداشت کنیم، بلکه می‌خواهیم [دولت عراق در این زمینه] بیشتر تلاش کند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «من هیچ وقت پیشاپیش در رسانه‌ها اعلام نمی‌کنم که واکنش‌ احتمالی‌ ما چه خواهد بود. ولی این را می‌دانیم که اقداماتی که جمهوری اسلامی از طریق نیروهای نیابتی‌اش در عراق انجام می‌دهد و زندگی شهروندان آمریکایی را تهدید می‌کند، نباید به امری عادی تبدیل شود. … چنین جیزی نمی‌تواند تکرار شود. … به نظر می آید حمله اخیر خسارت هایی جزئی به جا گذاشته باشد، ولی تلفات جانی نداشته است.»

مایک پمپئو در واکنش به گفته های اخیر رهبر جمهوری اسلامی که گفته در طول سه سال دولت ترامپ، ما گفته ایم فشار را متوقف کنند تا مذاکره کنیم، گفت: «ما همواره آماده گفت وگو هستیم؛ ولی آنها باید رفتار خود را به صورت بنیادین تغییر دهند. این همان چیزی است که ما به طور مستمر و مداوم و در سه سال روی کار بودن دولت ترامپ، خواسته ایم.»

آقای پمپئو گفت: «ما شرایط دوازده‌گانه‌ای را برای کارهایی که باید بکنند مشخص کردیم. ولی اگر واقعگرایانه نگاه کنید، این شرایط – مثلا این که نمی توانید برنامه هسته‌ای داشته باشید، نمی توانید تروریسم را در سرتاسر جهان شعله ور کنید – این‌ها مبتنی بر خرد جمعی است. همین امروز شما داشتید در مورد این حمله در عراق حرف می‌زدید. این فعالیت‌های نظامی برون مرزی، غیرقابل قبول است. و در آخر باید برنامه موشکی را به سطحی برگردانند که امری پدافندی باشد، و نه چیزی فراتر از آن. و نقض حقوق بشر، و این حقیقت که آنها همچنان شهروندان اروپایی و آمریکایی را به طور غیرقانونی بازداشت می‌کنند، غیرقابل قبول است.»

صدای آمریکا گزارش داد؛ وزیر خارجه ایالات متحده ادامه داد: «وقتی آماده باشند که بیایند سر میز و در این موارد صحبت کنند، ما هم آماده خواهیم بود. ما منتظر می‌مانیم. ما نه عجله داریم و نه نگران هستیم. کارزار فشار ادامه خواهد داشت. این فقط فشار اقتصادی نیست، بلکه فشار دیپلماتیک و انزوا از راه دیپلماتیک هم در آن دنبال می شود. و شما کاری که ما کرده ایم تا اطمینان حاصل کنیم بازدارندگی در مقابل حملات آنها انجام می شود را دیده اید.»