مایک پمپئو: آمریکا خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی است

0
259

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید ایالات متحده اجازه نمی‌دهد که با پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی به سلاح‌های جدید دسترسی پیدا کند. 

آقای پمپئو روز سه‌شنبه ۳ تیر در توئیتر خود نوشت:‌ «اگر ممنوعیت فروش تسلیحاتی سازمان ملل بر جمهوری اسلامی در اکتبر منقضی شود،‌ جمهوری اسلامی خواهد توانست هواپیماهای جنگنده جدید مانند اس‌یو-۳۰ روسیه و جی‌ـ۱۰ چین را بخرد. با این جنگنده‌های به شدت مرگبار، اروپا و آسیا در تیررس ایران خواهد بود. ایالات متحده اجازه نمی‌دهد چنین امری صورت گیرد.»

این تازه ترین واکنش وزیر خارجه ایالات متحده به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی است. 

روز سه شنبه خبرگزاری‌هایی چون بلومبرگ و رویترز گزارش دادند که آمریکا پیشنویس قطعنامه‌ای را با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در میان گذاشته که خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی به طور نامحدود می‌شود.

بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که قرار است روز چهارشنبه در این باره گفتگو شود.

بلومبرگ روز سه شنبه ۳ تیرماه نوشت،‌ متن پیش‌نویس قطعنامه که آمریکا تهیه کرده است به جمع بندی تازه ترین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره دارد که در آن اعلام کرده بود موشک ها و پهپادهایی که در حملاتی در سال ۲۰۱۹ علیه عربستان استفاده شد دارای منشاء از دولت جمهوری اسلامی بوده است.

در این پیش‌نویس «نگرانی عمیق نسبت به تهدید آن حملات علیه عرضه جهانی انرژی و بخش‌های ترابری دریایی و همچنین امنیت کارکنان این بخش‌ها و همچنین خطر آن حملات برای محیط زیست» ابراز شده است.

متن پیش نویس تهیه شده این قعطنامه همچنین می‌گوید که آن حملات و اشاعه تسلیحات توسط جمهوری اسلامی تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است.

صدای آمریکا نوشت؛ از سوی دیگر، سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی روز جمعه ۳۰ خرداد خواستار حفظ تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی در حوزه صادرات تسلیحات متعارف و فناوری موشکی شدند. بریتانیا، فرانسه، و آلمان در یک بیانیه مشترک اعلام کردند: «ما معتقدیم لغو برنامه‌ریزی شده تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد بر ایران پیامدهای عمده‌ای بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.»