مایک پمپئو: آمریکا برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای هر کار لازم باشد را انجام می‌دهد

0
221

وزیر خارجه ایالات آمریکا روز جمعه ۱۱ بهمن در بیانیه‌ای با اشاره به تحریم سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و رئیس آن علی اکبر صالحی توسط دولت پرزیدنت ترامپ گفت، ایالات متحده متعهد است هر کاری که لازم باشد را برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای انجام دهد.

مایک پمپئو تاکید کرده است که سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی نقش عمده‌ای در تخطی‌های جمهوری اسلامی از تعهداتش در برجام داشته و صالحی هم شخصا نصب سانترفیوژهای پیشرفته جدید را برای توسعه غنی‌سازی افتتاح کرده و ریاست مراسم رسمی برای تزریق گاز به آنها را بر عهده داشته است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه دهم بهمن ماه سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی را تحریم کرد و نام علی اکبر صالحی رئیس آن را نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا «اس‌دی‌ان» (فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص‌شده) قرار داد.

مایک پمپئو پیشتر در روز دهم آبان ضمن تمدید معافیت همکاری شرکت‌های خارجی در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، از تصمیمات جدیدی برای تحریم بیشتر و اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داده بود.

دولت پرزیدنت ترامپ با برشمردن ایرادات برجام، از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند. مقامات دولت آمریکا همچنین با اشاره به اقدامات مخرب جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی، اعلام کردند فشار حداکثری بر رژیم جمهوری اسلامی تا هنگامی که مانند یک کشور عادی در منطقه رفتار نکند، ادامه خواهد یافت.

صدای آمریکا گزارش داد؛ مقام های وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا در آخرین اظهارنظرهای خود درباره تحریم های جمهوری اسلامی، آن را راهی برای پرهیز از جنگ با این رژیم در اوج تنش دو کشور دانستند.