مایک پمپئو: آزادی‌خواهان در لبنان و عراق نمی‌خواهند بخشی از شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی باشند

0
193

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با اشاره به اعتراض‌ها در لبنان و عراق گفت: این مردم ایستاده‌اند و می‌گویند نمی‌خواهند بخشی از جمهوری اسلامی باشند. آن‌ها می‌خواهند شهروند کشور خودشان باشند و نه بخشی از شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۷ آبان در آلمان و در مراسمی به مناسبت سالگرد فروپاشی دیوار برلین با انتقاد از نظام‌های سرکوبگر گفت: ایستادگی برای آزادی و ارزش‌های مشترک کاری است که همه با هم باید انجام دهیم. برای همین نمی‌خواهیم آلمان و اروپا وابسته به انرژی روسیه باشد که زیر دست ولادیمیر پوتین است؛ برای همین پرزیدنت ترامپ از کشورهای جهان خواست به جمهوری اسلامی فشار بیاورند که به میز مذاکره بازگردد و از جمهوری اسلامی بخواهند یک کار خیلی ساده انجام دهد و مانند یک کشور عادی رفتار کند و از برگزاری کمپین‌های ترور در این جا و در قلب اروپا، خودداری کند.

مایک پمپئو افزود: رژیم‌های سرکوبگر طوری به نظر می‌رسند که شاید حضور آن‌ها ابدی باشد ولی این‌طور نیست. باید در کنار آزادی‌خواهی مردم ایستاد.

آقای پمپئو با اشاره به نظام‌های خودکامه گفت: باید توجه کنیم به رژیم‌هایی که به جای انجام امور حکمرانی در خدمت مردم، فرمانروایی می‌کنند. برای این رژیم‌ها، رویدای مانند فروپاشی دیوار برلین، نه جای جشن و خوشحالی، که یک هشدار و مایه نگرانی است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما باید جهان را آن‌طور که هست ببینیم و باید هویت خودمان را هم از یاد نبریم.

صدای آمریکا گزارش داد؛ مایک پمپئو که برای شرکت در مراسم ویژه سی‌امین سالگرد فروریختن دیوار برلین به آلمان رفته است، پیش از این و در روز پنجشنبه ۱۶ آبان آلمان را یکی از بهترین شرکای ایالات متحده در طیف گسترده‌ای از مسائل، از جمله تهدیدهای هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، دانست و گفت که دو کشور نظرات مشترکی دارند هرچند ممکن است رویکردهایمان متفاوت باشد.