ماژول فضایی گمشده پس از ۵۰ سال با اطلاعات رادار پیدا شد

0
337

محققان انگلیسی با کمک اطلاعات رادار تصور می‌کنند ماژولی را یافته‌اند که ۵۰ سال قبل در ماه رها و گم شد و هیچ اثری از آن نبود.

گروهی از ستاره شناسان انگلیسی معتقدند یک ماژول متعلق به مأموریت آپولو ۱۰ ناسا را دوباره رصد کرده‌اند. حدود ۵۰ سال قبل فضانوردان حاضر در این مأموریت ماژول مذکور را در ماه رها کردند.

این ماژول ماه یکی از جالب‌ترین بقایای فرود در ماه است و دانشمندان در پی بازیابی آن هستند.

در سال ۱۹۶۹ میلادی تام استافورد یکی از فضانوردان مأموریت آپولو ۱۰ به مقر فرماندهی مأموریت اطلاع داد که دو تن از فضانوردان ماژول مذکور را از ماژول فرماندهی آزاد کردند اما پس از آن قادر به رؤیت ابزار فضایی نشدند.

استافورد گفت: ما نمی‌دانستیم کاوشگر به کدام سمت رفت. فقط پس از رها شدن به سمت خورشید حرکت کرد.

این ماژول با عرض ۴ متر Snoopy لقب گرفته بود و دانشمندان تصور می‌کردند برای همیشه گم شده است. به‌هرحال نیک هاوز یکی از ستاره شناسان بنیاد رویال ستاره شناسی همراه کارشناسان، دانشمندان و فضانوردان برنامه آپولو چند سال صرف جستجو برای این ماژول کردند.

او در این باره می‌گوید: فاصله تقریبی ماژول در مدار آن ۹۴۰ میلیون کیلومتر است. اگر شیء با عرض ۴ متر را جستجو کنید که آخرین اطلاعات آن مربوط به ۵۰ سال قبل باشد، کار کمی مشکل می‌شود.

به گفته هاوز ستاره شناسان با کمک اطلاعات رادار یک شیء عجیب را رصد کرده‌اند که به نظر می‌رسد اندازه‌های آن با ماژول مطابقت دارد.هاوز معتقد است فردی با دانش کافی می‌تواند این شیء را به زمین برگرداند.

او در این باره می‌افزاید: ما ۹۹ درصد مطمئن هستیم که این ماژول را یافته‌ایم. بازیابی یک ماژول ماه واقعاً جالب است. من واقعاً امیدوارم کسی مانند الون ماسکا بزاری برای بازیابی این شیء و بازگرداندن آن به زمین بسازد.

تمام تجهیزات دیگر مأموریت آپولو برای آزمایش‌های لرزه نگاری استفاده و سوزانده شد یا هنگام رها سازی در اتمسفر زمین سوخت.

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، به‌هرحال باید در نظر داشت که حتی قدرتمندترین تلسکوپ‌ها نیز نمی‌توانند شیء چنان کوچکی را رصد کنند. تنها راه تأیید این یافته سفر به ماه و بررسی آن از نزدیک است.