ماموت‌های پشمالو به زندگی برمی‌گردند

0
422

دانشمندان هاروارد قصد دارند ماموت‌های پشمالو را به زندگی برگردانند تا قطب شمال را نجات دهند و قرار است است این کار را با استفاده از DNA 42 هزار ساله گونه‌های عصر یخبندان انجام دهند.

سروکله ماموت‌های پشمالو بار دیگر در مناطق قطب شمال پیدا می‌شود؛ قرار است دانشمندان هاروارد در پروژه‌ای جدید این موجودات غول‌پیکر را کلون‌سازی کنند و به حیات برگردانند. ماموت‌های پشمالو 10 هزار سال قبل منقرض شدند.

دانشمندان هاروارد برنامه دارند با استفاده از DNA یک ماموت پشمالوی 42 هزار ساله این موجودات غول‌پیکر را به زندگی برگردانند. این ماموت برای بیش از 42 هزار سال در یخ‌های سیبری حفظ شده است.

اگر این برنامه دو ساله به نتیجه برسد، ماموت‌های پشمالو می‌توانند در پارک محافظت‌شده 20 هزار هکتاری زندگی کنند که توسط دانشمندان روسی در مناطق متروک سیبری ساخته شده است.

به گفته دانشمندان، این امر می‌تواند آب و هوای قطب شمال را احیا کند چراکه محرکی برای رشد گیاهان است.

به جای قرار دادن این ماموت کلون‌سازی شده در رحم یک فیل ماده، محققان قصد دارند این موجود منقرض‌شده را در یک رحم مصنوعی پرورش دهند.

موجودی که در نهایت متولد می‌شود، هیبریدی از ماموت و فیل آسیایی خواهد بود.

636595593744702326

ماموتی که 420 هزار سال در یخ‌های سیبری حفظ شده است

محققان برای این کار از روش ژنتیکی به نام «کریسپر کاس9» استفاده می‌کنند.

این روش به دانشمندان اجازه می‌دهد که رشته‌های دستکاری‌شده DNA را ببرند و در جای دیگری بچسبانند. یکی از ویژگی‌های برتر این روش دقت فوق‌العاده بالای آن است.

محققان با استفاده از این روش موفق شدند DNA ماموت و فیل آسیایی را ببرند و به‌ هم بچسبانند تا هیبریدی از ماموت فیل ایجاد کنند.

پروفسور جرج چرچ، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: «تاکنون تعدادی از ژن‌ها را احیا کرده‌ایم و در حال آزمایش آنها در سلول‌های فیل هستیم».

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر روی احیای ژن‌های ماموت و ساخت هیبرید ماموت فیل تمرکز کرده‌ایم؛ این کار به موجودات جدید اجازه می‌دهد تا به صورت گسترده‌ای در حیات وحش و آب و هوای قطب شمال پخش شوند».

به گفته پروفسور جرج، این موجودات غول‌پیکر قادر خواهند بود در زمین‌های بایر و یخ‌زده سیبری نیز تولید مثل کنند.

وی افزود: «فیل‌های مقاوم به سرما می‌توانند مسیرهای پوشیده از برف را صاف کنند و در زمستان از درختان محافظت کنند. همچنین در تابستان نیز می‌توانند از حرارت بالای چمن‌ها لذت ببرند. این موجودات باعث افزایش ظرفیت فتوسنتز گیاهان و افزایش جذب کربن می‌شوند».

امروزه زمین‌های چمن نسبت به جنگل‌ها، نور خورشید بیشتری را بازتاب می‌کنند؛ این امر باعث می‌شود که سرمای زمستان بیشتر در عمق پوسته نفوذ کند و منجر به سرد شدن خاک شود.

طی سال‌های اخیر، درختان در پارک سیبری با استفاده از دستگاه‌های تانک مانند صاف می‌شدند اما برای حفظ درختان لازم است که حیوانا غول‌پیکر مانند ماموت‌های پشمالوی احیاشده در این مناطق زندگی کنند.

به گزارش آنا از DailyMail، ماه ژوئن سال پیش اعلام شد که موسس میلیاردر«پی‌پل» روی پروژه احیای ماموت‌های پشمالو سرمایه‌گذاری خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که پیتر ثیل 100 هزار دلار روی این برنامه سرمایه‌گذاری کرده است.