مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از درخواست ها برای آزادی نسرین ستوده حمایت کرد

0
177

اعتراض های بین المللی به بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران، همچنان ادامه دارد.

یک روز پس از اعتراض وزارت خارجه آمریکا به بازداشت این وکیل دادگستری و درخواست آزادی او، مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا نیز جمعه ۲۵ خرداد در توئیتر خود از درخواستها برای آزادی خانم ستوده حمایت کرد.

آقای روبیو در توئیتر خود نوشت: «از بیانیه وزارت خارجه آمریکا خطاب به رژیم جمهوری اسلامی برای آزادی نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر، که وکالت زنان شجاع معترض به حجاب اجباری را بر عهده دارد، حمایت می کنم.»

از سوی دیگر، «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» و « فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» در بیانیه هایی اعلام کردند که حکومت جمهوری اسلامی باید خانم نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر، را آزاد کند و به کلیه اقدام‌های آزاردهنده علیه او پایان دهد.

ماموران هفته گذشته نسرین ستوده را در منزل خود بازداشت کردند. رضا خندان، همسر خانم ستوده به صدای آمریکا گفت که حکم جلبی که ماموران همراه داشتند به محکومیت پیشین خانم ستوده اشاره داشته است.

در پی این اقدام، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر نیز خواستار آزادی خانم ستوده شده و بازداشت او را محکوم کردند.

خانم ستوده در سال ۱۳۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بازداشت و به شش سال زندان محکوم شد. این وکیل دادگستری در شهریورماه سال ۱۳۹۲ از زندان آزاد شد.

نسرین ستوده در سالهای اخیر پرونده های متعدد مربوط به مسائل حقوق بشر، از جمله پرونده تعدادی از زنان و دختران معترض به حجاب اجباری معروف به «دختران خیابان انقلاب» و پرونده معترضان دی ماه سال گذشته را بر عهده داشته است.

به گزارش صدای آمریکا؛ او همچنین در روزهای گذشته از جمله وکلای معترض به فهرست وکلای مورد اعتماد قوه قضائیه برای پرونده های امنیتی و سیاسی بوده است.