مادر مریم نقاش زرگران: دخترم گفته تا وقتی به درخواستش رسیدگی نشود به اعتصاب غذا ادامه می دهد

0
140

مادر مریم (نسیم) نقاش زرگران، نوکیش مسیحی که از روز سه شنبه ۱۵ تیرماه در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده است گفت: «دیروز با دخترم ملاقات حضوری داشتیم. رنگش خیلی پریده و بی حال بود و از درد معده در رنج بود. من واقعا نگرانش هستم. هفت روز از اعتصاب غذایش می گذرد. این بار مریم می گوید تا زمانیکه جواب نگیرد و به درخواستش رسیدگی نشود به اعتصابش ادامه می دهد.»

زهرا پور نوحی لنگرودی، مادر این زندانی گفت: «این بار مریم گفت از پذیرفتن هر درمانی از سوی بهداری زندان اوین خودداری می کند چون بار قبل که اعتصاب کرده بود و حالش بد شده بود، پزشک زندان به اسم آقای مختار نژاد به مریم توهین کرده بود و با دشنام به او گفته بود که به دروغ می گوید در اعتصاب غذا است. فرزندم گفت به همین دلیل دیگر هر اتفاقی هم برای او بیفتد به بهداری زندان نمی رود.»

مادر این نوکیش مسیحی زندانی گفت: «خواسته من آزادی بی قید و شرط فرزندم است. من هر روز به دفتر دادستانی یا دیوان عالی کشور برای پیگیری وضعیت او می روم اما هیچ کس پاسخ درستی به من نمی دهند و با بی تفاوتی با من برخورد می شود. من آزادی بچه ام را می خواهم و نمی دانم دیگر چه کار کنم.»

مریم نقاش زرگران در تاریخ ۱۷ خرداد ماه برای پنج روز از زندان اوین به مرخصی آمد که این مرخصی تا روز هفتم تیرماه به تناوب تمدید شد. خانم زرگران روز هفتم تیرماه با عدم موافقت مسوولان برای تمدید مرخصیش به زندان اوین بازگشت و در تاریخ ۱۵ تیرماه در اعتراض به وضعیتش مجددا دست به اعتصاب غذا زد. خانم زرگران یک سوم حکمش را گذرانده و می تواند شامل حال آزادی مشروط شود اما علیرغم درخواستش تاکنون با آزادی او موافقت نشده است.

مادر خانم زرگران در گفتگو قبلی خود با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۵ و در زمانیکه دخترش در مرخصی به سر می برد گفته بود خانم زرگران اگر مجددا به زندان برگردد دوباره دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

خانم لنگرودی به کمپین گفت: «متاسفانه در دوران مرخصی درمان بیماری‌های مریم کامل نشد و به همین دلیل اعتصاب غذای مجدد او من را بیشتر نگران می کند. این اعتصاب غذای دوباره جانش را به خطر خواهد انداخت. مریم مبتلا به بیماری قلب، گوش، دیسک کمر و آرتوروز گردن و دست است. بیماری قلبی را قبل از زندان داشته اما بیماری های دیگر محصول زندان است. در سال ۱۳۸۴ عمل جراحی قلب داشت. پزشکان پس از عمل به او گفتند باید همیشه از فضای استرس زا دور باشد اما محیط زندان کاملا خلاف این است.»

مریم نقاش زرگران، معلم موسیقی کودکان و نوکیش مسیحی در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۱ بازداشت و روانه بازداشتگاه وزرا شد. او پس از پنج روز در تاریخ ۲۰ آبان ماه به زندان اوین منتقل شد. در آذر ماه همان سال با قرار وثیقه تا اعلام رای دادگاه از زندان آزاد شد.

خانم زرگران از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به دو اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به چهار سال حبس تعریزی محکوم شد و ۲۴ تیرماه ۱۳۹۲ برای اجرای حکم به زندان اوین فراخوانده شد. او از آن زمان تاکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ یکی از مستندات اتهام او همکاری با به سعید عابدینی، کشیش مسیحی و ایرانی– آمریکایی تبار بوده  که پس از هشت سال زندان به همراه دو زندانی ایرانی– آمریکایی دیگر روز ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ آزاد و به آمریکا بازگشت. به گفته مادر خانم زرگران پیش از بازداشت، مریم در یافتن زمینی برای تاسیس پرورشگاه در شمال ایران به آقای عابدینی کمک می کرده است.