مادر ساناز الهیاری: نگران وضعیت دخترم هستم

0
449

مادر ساناز الهیاری فعال مدنی و کارگری که پس از ۱۲ روز به اعتصاب غذای خود در تاریخ ۲۴ تیرماه در زندان اوین پایان داد گفت وضعیت جسمی و روحی فرزندش در آخرین ملاقات کابینی با او در تاریخ یکشنبه ششم مرداد ماه مناسب نبوده است: «دخترم حالش بد است. رنگ پریده و لاغر شده. بعد از ملاقاتش رفتم تا آقای مقیسه قاضی پرونده‌اش را بببینم اما هر کاری کردم به من اجازه ملاقات ندادند.»

گل خانم نوروزی گفت: «من ترک زبانم، فارسیم خوب نیست. از همدان هر هفته با پدرش به تهران می‌اییم، سعی می‌کنم با همین زبان بتوانم با مسوولان صحبت کنم اما کسی حرف‌های من را گوش نمی‌کند. من فقط کارم شده گریه و نمی‌دانم چرا دخترم را با قرار وثیقه آزاد نمی‌کنند. نگران وضعیتش هستم.» 

مادر خانم الهیاری در ادامه گفت: «ساناز در روز آخر اعتصابش بیهوش شده و هم بندی‌هایش او را به بهداری منتقل کردند.» پیش از این ساناز الهیاری در تاریخ ۱۷ تیرماه نیز به دلیل افت فشار به بهداری زندان منتقل شده بود اما از دریافت سرم خودداری کرده بود.

ساناز الهیاری و همسرش امیرحسین محمدی‌فر دو فعال مدنی و کارگری و عضو نشریه اینترنتی «گام» پس از شرکت در اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در تاریخ ۱۹ دی ۹۷ در منزلشان در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. هر دو انها شش ماه است که در بازداشت موقت به سر می‌برند و علیرغم قول‌های متعدد برای آزادی با قرار وثیقه تا زمان صدور رای نهایی هنوز با آزادی انها موافقت نشده است.

امیرحسین محمدی‌فر در تاریخ ۱۲ تیرماه از زندان اوین نامه‌ای خطاب به علی چهار محالی رییس زندان و قاضی محمد مقیسه نوشت. در این نامه اشاره شده بود اگر او و همسرش و بقیه بازداشت‌شدگان پرونده کارگران هفت‌تپه تا تاریخ ۱۳ تیرماه آزاد نشوند، او و خانم الهیاری دست به اعتصاب غذا (خشک) خواهند زد. آنها اعتصاب خود را از تاریخ ۱۳ تیرماه شروع کردند اما ۱۲ روز بعد خانم الهیاری به دلیل وخیم شدن وضعیت جسمی‌اش اعتصاب خود را شکست.

به گفته گل خانم نوروزی، همسر ساناز الهیاری همچنان در اعتصاب غذاست و حتی اجازه ملاقات با خانواده‌اش و تماس تلفنی و ملاقات با همسرش را نیز در زندان ندارد:  «ما شنیدیم حالا امیرحسین خیلی بد است. روز یکشنبه مادر امیرحسین هم برای دیدن او به زندان رفته بود اما اجازه ملاقات به او را ندادند. حتی اجازه ملاقات یا تماس تلفنی ساناز و امیرحسین را هم که هر دو در زندان اوین هستند نمی‌دهند. می‌خواهند امیرحسین را تنبیه کنند.»

به خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ ساناز الهیاری، متولد ۱۳۶۶، فارغ التحصیل رشته اقتصاد پیش از این یک بار دیگر در اسفند ۱۳۸۷ به دلیل عضویت در گروه دانشجویان آزادی خواه و برابر طلب (داب) بازداشت شد و به مدت ۱۷ روز در زندان اوین بود. او بعدتر در دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.