مادر سام رجبی: برگزاری دادگاه بدون دلیل مشخصی به تعویق افتاده است

0
206

مادر سام رجبی یکی از فعالان محیط زیست بازداشت شده گفت روز شنبه ۱۵ تیرماه پس از اینکه به دلیل ضعف جسمانی در خانه‌اش غش کرده و به دنبال آن به بیمارستان منتقل شده، فرزندش شامگاه ۱۶ تیرماه از زندان اوین با او تماس گرفته است. لیلی هوشمند افشار گفت:«دیروز تمام رفقای سام برای دیدن اینجا بودند. به دیدن من آمده بودند و اتفاق خیلی خوبی که افتاد این بود که سام تماس گرفت و توانست با تمام رفقایش هم صحبت کند که این خیلی باعث خوشحالی من و سام شد.» 

لیلی هوشمند افشار مادر سام رجبی یکی از فعالان محیط زیست بازداشت شده گفت روز ۱۵ تیرماه در خانه‌اش غش کرده «فامیلم من را در خانه‌ام پیدا کرد و من را به خانه عمه سام برد. پس از چند ساعت هم به بیمارستان منتقل شدم. در انجا از من آزمایش‌های لازم را گرفتند. دکترها گفتند ضعف جسمانی داشته‌ام و بعد به خانه‌ام برگشتم. الان حالم خوب است و پرستار دارم و حتما به ملاقات بعدی سام خواهم رفت.»

به گفته مادر سام رجبی قرار بوده دادگاه او در خرداد ماه برگزار شود اما مجددا بدون دلیل مشخصی تاکنون به تعویق افتاده است. او درباره اینکه مسوولان در مقابل پیگیری‌های آنها چه می‌گویند گفت: «هیچ جواب مشخصی به ما داده نمی‌شود. من خودم تا به حال با قاضی مقیسه صحبت نکردم اما چند تا از مادران صحبت کردند و قاضی مقیسه فقط به آنها گفته ایشالله به زودی حل می‌شود. او گفته من به بی‌گناهی آنها اعتماد دارم اما نمی‌دانم پس چرا آزاد نمی‌شوند.»

کتایون رجبی فرزند لیلی افشار و خواهر سام رجبی که در خارج از ایران به سر می‌برد یک روز قبل در حساب توییتری خود درباره وضعیت سام و مادرش نوشت: «ما تقریبا از شرایط سامی بی خبریم چون زمان ملاقات مادرش رو بغل می کنه و تنها سوالش اینه که آیا دارو به اندازه کافی داره، غذاش رو می خوره و چند بار در هفته بهش سر می زنند. راه رفتن مادرش غیرممکن شد. امروز بسختی گفت ، من رو پنج شنبه با ویلچر ببرید ملاقات، سامی منتظره!»

کتایون رجبی در همین روز در توییت دیگری از وضعیت بد جسمی مادرش خبر داد: دیشب در خونه پدرم را باید باز کردند و مادر سامی رو بی هوش روی زمین پیدا کردند. وزنش به حدی رسیده که خانمی امروز مثل یک بچه بغلش می کنه و به منزل یک خانومی که خودش بالای ۷۵ سال هست، می بره. باید به سامی خبر بدیم که در ملاقات پنج شنبه مادرش نخواهد آمد. #امید_برای_طبیعت

خانم افشار با اظهار اینکه نمی‌خواهد درباره وضعیت جسمی خود صحبت کند، گفت امیدوار است به زودی فرزندش و بقیه فعالان بازداشت شده آزاد شوند تا آنها هم «آرام» بگیرند. مادر سام رجبی درباره وضعیت فرزندش در زندان اوین هم گفت: «او همچنان در سلولی با سه چهار نفر دیگر نگهداری می‌شود. ۲۰ روز یک بار خودشان تماس می‌گیرند و روزی را اعلام می‌کنند تا به دیدن سام بروم. سام خدا را شکر روحیه‌اش خوب است.

سام رجبی فرزند دکتر پرویز رجبی ایران‌شناس، تاریخ‌پژوه، نویسنده و مترجم برجسته ایرانی است که در سال ۱۳۸۹ درگذشت. سام رجبی، فعال محیط زیست و عضو سابق موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در بهمن ۹۶ به همراه بقیه فعالان محیط زیست بازداشت شد و تاکنون در سلول‌های انفرادی بند یک الف زندان اوین متعلق به سپاه پاسداران به سر می‌برد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ وکیل انتخابی سام رجبی، محمدحسین آقاسی بود که با مخالفت قاضی مقیسه مواجه شد و از او خواستند که از لیست تایید شده قوه قضاییه وکیلی برای خود انتخاب کند. آقای رجبی هنوز وکیلی ندارد.